Op 26 februari kwam de IMCC-werkgroep ‘voorraadbeheer in e-commerce’ bij elkaar in het distributiecentrum van Blokker in Gouda. Doel van de bijeenkomst: uitdiepen van het thema ‘forecasting en het reageren op fluctuaties’. Een kort verslagje met foto’s.
Op 11 januari was de kickoff van de werkgroep binnen het IMCC die zich gaat bezighouden met voorraadbeheer binnen e-commerce. Met een groep van twintig supply chain professionals en -experts werden drie onderzoeksthema’s bepaald. Wilt u ook deelnemen aan de werkgroep? Meld u dan aan.
Het is lastig concurreren tegen dominante partijen als bol.com, Zalando en Wehkamp. Daarnaast zijn de kosten van fulfilment en retouren echte margekillers. Volgens retailexpert Gino van Ossel verklaart dat waarom slechts tien procent van de retailers zijn omnichannel winstgevend krijgt.
Met de nationale voorraaddag 2017 in het vizier gaat professor Ruud Teunter in op de vraag in hoeverre een omnichannel-strategie vraagt om het aanpassen van de voorraadstrategie. Het wordt volgens hem complex als diverse kanalen andere snelheden en prioriteiten hebben.
Retailers hebben grote moeite om omnichannel rendabel te krijgen. Door online en offline van elkaar te scheiden – of online zelfs helemaal uit te besteden – ontstaan hoge fulfilmentkosten en te weinig flexibiliteit, stelt Gino van Ossel, professor retail management aan de Vlerick Business School. Hybride DC’s zijn wat hem betreft de oplossing.
Een omnichannelstrategie met een long tail aan artikelen in je assortiment en tegelijkertijd de marges op peil houden. Dit vereist voor retailers een andere mentaliteit, andere retailprocessen en een andere voorraad- en assortimentsstrategie.