Het was de eerste kennissessie van Slimstock, in samenwerking met de retailspecialisten van Get Yessed, waarin het specifiek ging over samenwerking in de retailketen. Aanwezig in congrescentrum Inn Style in Maarssen waren vertegenwoordigers van toeleveranciers in retail die er iedere dag weer voor zorgen dat hun producten vers, netjes, op tijd en op de juiste locatie worden aangeleverd.
Volgens Peter Bocken van Slimstock, die de aftrap deed, moet er in retailketens op een hoger niveau worden samengewerkt om nu en in de toekomst winstgevend te kunnen blijven. Er staan de komende jaren veel veranderingen te gebeuren, zoals de opkomst van 3D printing robots, toenemende concurrentie van superspelers als Amazon en de circulaire economie.
Deze trends gaan grote druk leggen op retail supply chains waarin bedrijven niet verder kijken dan alleen hun eigen schakel. “Retailers zijn over het algemeen erg sterk in het heel snel reageren op veranderingen in de vraag. Er worden dan bijvoorbeeld raamafspraken gemaakt met toeleveranciers om twee keer in de week met een volle vrachtwagen te komen leveren, maar door spoedleveringen en allerlei aanvullende orders zie je in de praktijk dat zo’n leverancier vrijwel dagelijks aan het dock staat. Dit geeft een enorme efficiencyverlies die je alleen kunt voorkomen door op een hoger niveau tot betere afspraken te komen.”
Precisielogistiek
Supply Chain Expert Walther Ploos van Amstel begint zijn presentatie met de wereldwijde veranderingen in consumentengedrag. Hij schetst de gevolgen van verstedelijking, e-commerce en de verschuiving van eetpatronen richting kant-en-klaar. Om binnen dit speelveld te kunnen voldoen aan de torenhoge consumentverwachtingen en tegelijkertijd hun marges op peil te houden, moeten retailers werken aan wat hij noemt ‘precisielogistiek’: exact op tijd, het juiste product leveren, tegen de juiste prijs en op de plek waar de consument het wil.
“Als ik online bestel wil ik op een half uur nauwkeurig weten wanneer m’n spullen worden bezorgd, liefst met een sms vlak voordat ze voor m’n deur staan. Een ander voorbeeld van precisielogistiek is de bevoorrading van ‘convenience stores’ als AH to go waar op een beperkt aantal vierkante meters altijd de juiste producten, supervers op het schap moeten liggen.”
Precisielogistiek draait ook om het optimaliseren van voorraden in de keten, stelt Ploos van Amstel. Een belangrijke succesfactor daarbij is dat een organisatie over hoogopgeleide planners beschikt die op basis van grote hoeveelheden data de juiste beslissingen nemen. Bijvoorbeeld over het moment waarop een product het einde van zijn levenscyclus nadert en de voorraad geleidelijk moet worden afgebouwd. “Veel bedrijven werken hiervoor met vaste parameterinstellingen waardoor voorraden worden opgebouwd die uiteindelijke niet meer zijn te verkopen. Bij Cool Blue houden planners realtime in de gaten hoe de vraag naar een product zich ontwikkelt en hoe ze hier door tijdig op- en afbouwen van voorraad, en het sturen van de vraag op basis van prijs, een optimale marge kunnen bereiken.’
Shared Fresh Center
Na de pauze is het woord aan Anouk Wissink, supply chain directeur bij groenten- en fruitverwerkingsbedrijf Vezet. Ze deelt openlijk haar ervaringen met het samenwerkingsproject Shared Fresh Center van Albert Heijn. Het principe hierbij is dat foodproducenten niet meer zelf voorraad gereed product aanhouden maar vanaf fabriek rechtstreeks bij een centraal, gezamenlijk DC aanleveren. Het is een vorm van Vendor Managed Inventory want Vezet blijft zelf verantwoordelijk voor de voorraad totdat deze naar de picklocatie gaat. Het grote voordeel is dat Albert Heijn hiermee de centraal opgeslagen versartikelen sneller door de supply chain kan halen.
De aanwezigen in de zaal vragen zich af wat hiervan de voordelen van Vezet zijn. Die zijn er volgens Wissink wel degelijk, “we hoeven niet meer zelf te orderpicken en we hebben nu de beschikking over waardevolle klantdata”, maar dat is niet waar het om draait. “Je moet naar voordelen voor de hele supply chain kijken. Als Albert Heijn erin slaagt sneller en efficiënter zijn winkels te bevoorraden en consumenten een hogere THT te bieden, dan profiteren we daar uiteindelijk allemaal van.”
Volgens Marcel Herwegh van adviesbureau GetYessed is het verhaal van Vezet een perfect voorbeeld van hoe door samenwerking nieuwe, innovatieve concepten kunnen ontstaan. Door mensen, processen en systemen te verbinden ontstaan nieuwe inzichten. Door samen te werken en ook sociaal te innoveren geef je mensen een platform waarop kennis wordt gedeeld en verrijkt. De synergie ontstaan zo vanzelf!
Herwegh sluit de middag af met de oproep om die samenwerking meer op te zoeken. Niet alleen tussen toeleverancier en retailer maar ook tussen toeleveranciers onderling. “Als je zoals vandaag bij elkaar zit en je raakt met elkaar in gesprek, zul je zien dat er vanzelf ideeën voor innovatie ontstaan. Wij merken ook dat hier veel animo voor is. Wij zullen in de toekomst vaker van dit soort sessies organiseren om daarmee de zo bitter noodzakelijke samenwerking in retailketens verder te faciliteren.”
Meer weten over dit evenement?
Slimstock en Get Yessed gaan vervolgbijeenkomsten organiseren voor toeleveranciers in de foodretail. Wilt u hier aan deelnemen of meer informatie ontvangen, stuur dan een email aan a.levisson@slimstock.com
Login om te reageren op dit artikel