Volgens hoogleraar Ruud Teunter is het absurd dat marketing leidend is bij promotieplanning. Door de slechte voorspelbaarheid van de vraag is er meestal te veel of te weinig voorraad. Dit laatste leidt tot een negatieve klantervaring. Het lange termijn-effect op omzet is ook nooit fatsoenlijk onderzocht.
Het is lastig concurreren tegen dominante partijen als bol.com, Zalando en Wehkamp. Daarnaast zijn de kosten van fulfilment en retouren echte margekillers. Volgens retailexpert Gino van Ossel verklaart dat waarom slechts tien procent van de retailers zijn omnichannel winstgevend krijgt.
Het delen van informatie tussen bedrijven leidt tot een lagere ketenvoorraad. Maar is dat wel zo? Het delen van informatie kan ook tot slechtere beslissingen leiden, stelt hoogleraar Ruud Teunter. In deze blog legt hij uit waarom het fenomeen bullwhip-effect niet per se bestreden hoeft te worden.
Bij e-commerce kan en moet de afdeling logistiek meer toegevoegde waarde bieden, stelde hoogleraar Kees Jan Roodbergen tijdens de Nationale Voorraaddag. “Logistiek is geen kostenpost maar kan marketing van data voorzien waarmee de omzet kan worden verhoogd. Dat gaat verder dan beschikbaarheid en verzendopties maar denk ook aan productalternatieven en pricing.”
Met de nationale voorraaddag 2017 in het vizier gaat professor Ruud Teunter in op de vraag in hoeverre een omnichannel-strategie vraagt om het aanpassen van de voorraadstrategie. Het wordt volgens hem complex als diverse kanalen andere snelheden en prioriteiten hebben.
Klanten worden veeleisender en verwachten precisielogistiek. Om hier aan te voldoen én de marges overeind te houden is procesmanagement nodig, betoogt Walther Ploos van Amstel. Ook in het MKB. In deze blog geeft hij een voorproefje van zijn IMCC-presentatie tijdens Exact Live.
Multi-echelon inventory planning of multi-echelon voorraadbeheer gaat in op de strategische afwegingen tussen service levels en werkkapitaal op meerdere locaties. Bij deze afweging spelen de leverkanalen zoals bij omnichannel en het gebruik van de aanwezige data een centrale rol in een succesvolle invulling van de strategie.