De term ‘flexibiliteit’ is een veel gebezigde term in de logistiek, zeker in relatie tot een Warehouse Management System (WMS). Marktomstandigheden veranderen, orderpatronen fluctureren, bedrijven maken nieuwe strategische keuzes en dan moeten de magazijnprocessen daar in meebewegen. Dat vraagt om een flexibel WMS, hoor je dan, maar wat is dat nou eigenlijk?
Wendy Kanters schrijft regelmatig blogs over supply chain gerelateerde zaken die haar bezig houden. Waaronder de uitdagingen waar planners in deze tijden voor staan. Want hoe bepaal je welk artikel je wel of juist níet op voorraad legt? Laat je je leiden door de meningen van – bijvoorbeeld – je salescollega’s, of zijn er ‘spelregels’ die je kunt toepassen?
De stijgende grondprijzen en krapte op de arbeidsmarkt zorgen voor continue ontwikkelingen in automatisering. Eén van die ontwikkelingen is dat er steeds vaker gekozen wordt voor Automatic Storage and Retrieval Systemen. De toepassing van ASRS-systemen heeft verschillende voordelen:
Wendy Kanters schrijft regelmatig blogs over supply chain gerelateerde zaken die haar bezig houden. Waaronder de uitdagingen waar planners in deze tijden voor staan. Want hoe bepaal je welk artikel je wel of juist níet op voorraad legt? Laat je je leiden door de meningen van – bijvoorbeeld – je salescollega’s, of zijn er ‘spelregels’ die je kunt toepassen?
Overweeg jij ook om het orderpickproces te optimaliseren? Zou je van een person-to-goods naar een goods-to-person proces willen? We leggen je uit hoe robots hierbij kunnen helpen.
Supply chain professionals in de handel, de industrie maar ook bij webwinkels, hebben vaak een blinde vlek voor verpakkingsmanagement. Ze steken al hun energie in het verfijnen en optimaliseren van magazijnprocessen, voorraadbeheer, transport, maar naar verpakkingsprocessen wordt nauwelijks om gekeken
Covid-19 heeft een grote impact op de vraag naar online verkoop. Deze verandering veroorzaakt kleinere ordergroottes, maar zorgt ook voor een stijging in het aantal orders. Bovendien is er meer snelheid qua levering geboden.
E-commerce heeft de vraag naar logistiek vastgoed spectaculair doen toenemen. Wat eerst in winkels lag, ligt nu in grote distributiecentra (dc’s) langs de snelweg. Maar waar zet je als e-commercebedrijf je dc’s neer? Zo dicht mogelijk bij de klant of juist ergens centraal? En waarom laat je je toeleverancier die spullen eigenlijk niet op voorraad houden?
Covid-19 heeft de groei in online boodschappen geaccelereerd. De grootste spelers, Albert Heijn, Jumbo en Picnic, investeren fors in distributiecentra (dc’s) om aan deze groei en consumenteneisen te kunnen voldoen. Supply Chain Magazine bracht samen met Next Level, ontwikkelaar van logistiek vastgoed, de dc’s van supermarkten opnieuw in kaart.