Tientallen afgevaardigden van retailbedrijven verzamelden zich op donderdag 2 juni in congrescentrum De Kooi in Bunschoten voor het jaarlijkse retailcongres IT’s in the mix. Onder leiding van dagvoorzitter Kasper Klaarenbeek lieten ze zich inspireren door praktijkverhalen van Ekoplaza, Intratuin en Marlies Dekkers. De keynote was van Reynier van Bommel, algemeen directeur van schoenenmerk Floris van Bommel en Nederlands enig overgebleven schoenfabriek Van Bommel in Moergestel.
Met bevlogenheid, humor en karakteristiek Brabantse tongval vertelt Van Bommel hoe zijn bedrijf inspeelt op nieuwe trends, nieuwe exportlanden betreedt, brandstores lanceert en de veelbesproken Floris van Bommel-webshop heeft gelanceerd. “De consumentenwebshop leidde uiteraard tot weerstand bij de schoenretailers, onze b2b-klanten, maar klanten verwachten deze service gewoon van ons”, aldus Reynier van Bommel. We kunnen onze producten nu ook veel persoonlijker maken. We besteden veel aandacht aan fotografie en mijn broer Floris schrijft zelf de verhaaltjes bij de schoenen die hij heeft ontworpen. Bij welke webshop zie je nou zoiets!”
Wat Van Bommel uitstraalt is een vorm van authenticiteit waar veel andere retailbedrijven alleen van kunnen dromen. Van Bommel doorspekt zijn presentatie met anekdotes uit het rijke verleden van zijn familie, waarin hij samen met zijn broers Floris en Pepijn de negende generatie schoenmakers vormt. Hij benadrukt het plezier dat ze er aan beleven om de wereld op het verkeerde been te zetten. Door bijvoorbeeld opzettelijk een kanjer van een spelfout (foodwear) op een schoenzool te printen. Of een snoeiharde rockband te laten optreden bij de opening van een nieuwe brandstore. “Ik zou tegen iedereen willen zeggen: vaar op je eigen buikgevoel, luister niet naar marketingbureaus en blijf jezelf.”
Nieuw concept winkelbevoorrading
Een ander praktijkverhaal komt van Edward Thomas van biologische supermarktketen Ekoplaza. Glashelder schetst hij het dilemma waar zoveel foodretailers mee worstelen: hoe zorg ik iedere dag weer dat er precies voldoende voorraad in de winkels ligt. “Niet teveel want dan moet je misschien weggooien, niet te weinig want dat leidt tot omzetverlies.” Uit een analyse bleek bovendien dat alle 53 Ekoplaza-vestigingen een eigen afzetpatroon kennen, met andere omloopsnelheden en een eigen ‘verkoopritme’ gedurende de dag.
De oplossing voor het ‘replenishen’ van de Ekoplaza-winkels werd gevonden in de implementatie van de supply chain-software van Slimstock. “Iedere ochtend krijgt de filiaalhouder automatisch een voorstel voor de bestellingen en die hoeft hij dan alleen nog maar te controleren. Van bestellen naar tellen, noemen wij dat.” Het resultaat is dat de winkelbeschikbaarheid bij Ekoplaza is gestegen naar 98,7%, terwijl de voorraad met 15% is gedaald en ook de derving is teruggedrongen.
Intratuin-klant wil beleving
Na de pauze is het woord aan Peter Paul Kleinbussink, algemeen directeur bij Intratuin, een coöperatie van 51 tuincentra en tevens één van de tien bekendste retailmerken van Nederland. Het bedrijf zit midden in een transitiefase, vertelt hij. “We werken aan onze omnichannel-strategie en we willen ons omvormen tot een moderne coöperatie, met strak georganiseerde logistieke processen. Tegelijkertijd moet er meer ruimte komen voor onze ondernemers om toegevoegde waarde te creëren voor bezoekers. We gaan onze sfeerwinkels indelen op basis van stijlgroepen en meer doen met eten en drinken. Beleving en authenticiteit, dat is wat consumenten graag zien.”
Qua IT-landschap heeft Intratuin een aantal belangrijke stappen gezet. Het bedrijf werkt met het ERP-systeem Dynamics AX van leverancier HSO dat is gekoppeld met het Product Informatie Management (PIM)-systeem van FlowFabric. Kleinbussink: “De implementatie van deze systemen was voor ons de perfecte aanjager om onze processen nog eens goed tegen het licht te houden en te stroomlijnen.”
Marlies Dekkers-organisatie weer op orde
De slotpresentatie werd gegeven door Jenno Ipema, financieel directeur bij lingerieketen Marlies Dekkers. Na jaren van onstuimige groei, aanhoudende verliezen, een faillissement en daarna een doorstart, zet het bedrijf nu weer stappen vooruit. “We zijn een klein bedrijf, met een grote naam”, zegt Ipema. “We hebben nog maar een paar eigen winkels, maar onze webshop groeit met 40% per jaar. Daar zetten we dan ook vol op in. Online & mobiel, dat zijn ook de kanalen die goed passen bij een product als lingerie. In onze winkels van de toekomst zal alles draaien om beleving. Ik vraag me zelfs af of daar überhaupt nog wel producten fysiek beschikbaar moeten zijn voor verkoop.”
Toen Ipema na het faillissement in 2013 en de doorstart bij Marlies Dekkers kwam werken, trof hij een organisatie aan waar, zoals hij zegt, “veel aan gefixt moest worden”. Besloten werd om radicaal te standaardiseren op basis van Microsoft Dynamics AX (HSO), een PIM-systeem (FlowFabric) en een cloudplatform waarop alle online content en bezoekersstatistieken worden beheerd. Dat hij met oplossingen van verschillende leveranciers werkt, is volgens hem eerder een voordeel dan een nadeel. “Tijdens een bijeenkomst heb ik alle IT-partners gevraagd om hun leverancierspet af te zetten en ‘out of the box’ mee te denken over onze IT-roadmap. Dat gaf een hele fijne energie en leidde tot verrassende oplossingen.”
IT’s in the mix is een jaarlijks terugkerend congres voor retailbedrijven georganiseerd door FlowFabric, HSO en Slimstock.
Login om te reageren op dit artikel