Dat product lifecycle management (PLM) een urgent thema is, blijkt al direct bij de start van het programma als daarvoorzitter Rens de Jong realtime enquêtes houdt waar iedereen met zijn smartphone direct op kan reageren. Van alle aanwezigen geeft 43% aan met een inhaalslag bezig te zijn met PLM. Anderen geven aan gemiddeld actief (26%) of lekker bezig (22%) te zijn, en 9% zegt voorop te lopen. Op de open vraag wat dan de grote uitdagingen zijn rondom PLM, begint iedereen in de zaal driftig op zijn smartphone te typen. Een paar seconden later verschijnen de eerste antwoorden op het projectiescherm. Het uitfaseren van artikelen, het voorkomen van incourantie en het tijdig herkennen van de fases in de levenscyclus, zijn antwoorden die opvallend veel op het grote scherm verschijnen.
Sturen op marge
“Wat mij opvalt is dat niemand het woord ‘winst’ heeft ingetikt”, reageert Walther Ploos van Amstel die even later het podium betreedt. “Daarin ligt wat mij betreft de essentie van product lifecycle management: het sturen op marge. Het grootste deel van de winst wordt verdiend in de eerste levensfase van een product. In de fashion is dit extreem, maar in de game-industrie, de boekenbranche en heel veel andere sectoren geldt dit net zo. Direct na introductie zijn de marges het hoogst en moet je als bedrijf zorgen dat het product beschikbaar is in die kanalen waar de klant bereid is de hoogste prijs te betalen.” Een bedrijf waarvoor tijdig in- en uitfaseren van artikelen een cruciaal onderdeel van de supply chain-strategie uitmaakt, is Prénatal. “Er zijn webwinkels die een groter assortiment aanbieden dan wij, maar wij onderscheiden ons door ‘customer intimacy’ en zitten dichter bij de klant”, vertelt Ardjan van der Blonk. “Juist dan is het belangrijk om goede assortimentskeuzes te maken.”Als eindverantwoordelijk voor de voorraadhoogte en stuurt Van der Blonk daarbij ook sterk op roulatie van artikelen in het magazijn. “Op zich prima om langzaamlopende artikelen aan te houden, maar daar moet dan wel een zodanige hoge marge op zitten dat het opweegt tegen de voorraadkosten.”
Incourante voorraad voorkomen
Introductie, infasering, volwassenheid, uitfasering, bedrijven moeten eigenlijk voor elke fase van de productlevenscyclus een andere voorraadstrategie hanteren, stelt Walther Ploos van Amstel. Een bedrijf dat dit tot in de perfectie heeft doorgevoerd is de spare parts-planningsafdeling van Xerox in Venray. “Zodra wij weten wanneer een bepaald type kopieerapparaat of printer niet meer wordt verkocht, switchen wij direct van voorraadstrategie én van planners”, vertelt Theo Claessens. “Alles is erop gericht om aan het eind van de serviceperiode met zo min mogelijk spare parts te blijven zitten.”
Het voorkomen van incourante voorraad is een uitdaging in iedere sector, in de voedingsmiddelenindustrie is het welhaast een morele verplichting, vertelt Joost Snels van de Wageningen Universiteit. Tijdens zijn presentatie toont hij schokkende cijfers over de hoeveelheid voedsel die in de voedingsketen wordt verspild, alleen al in Nederland jaarlijks voor 4,6 miljard euro. Aan de bedrijven in de zaal geeft hij tips voor hoe ze dit kunnen voorkomen, onder andere door gebruik te maken van de GS1 databar, een barcode waarin ook de houdbaarheidsdatum van een artikel is verwerkt.
Kennissessies bieden verdieping
Na de lunch verdelen de deelnemers zich over de bijgebouwen van kasteel Vanenburg. Tijdens de kennissessies die hier worden gehouden, gaan Joost Snels van de WUR en Theo Claessens van Xerox dieper in op de onderwerpen die ze ‘s ochtend al hebben aangestipt en verzorgen experts van Slimstock, HSO en Pylades interactieve sessies over voorraadoptimalisatie, product lifecycle management, distributed order management en warehouse management.
Om een uur of vijf, tijdens de netwerkborrel, worden de winnaars van de Slimstock Studiebeurs en de Nationale Voorraadtest bekend gemaakt. “We willen in Nederland voorop lopen op het gebied van supply chain management, dan zullen we ook moeten investeren in jong talent”, zegt Eric van Dijk, CEO van Slimstock, die de studiebeurs ter beschikking stelt. Samen met professor Ruud Teunter van de Rijksuniversiteit Groningen feliciteert hij de winnaars. Bezoekers nemen nog een laatste borrel met een bitterbal en keren dan langzaamaan huiswaarts.
Login om te reageren op dit artikel