Op 26 februari kwam de IMCC-werkgroep ‘voorraadbeheer in e-commerce’ bij elkaar in het distributiecentrum van Blokker in Gouda. Doel van de bijeenkomst: uitdiepen van het thema ‘forecasting en het reageren op fluctuaties’. Een kort verslagje met foto’s.
Op 26 februari kwam de IMCC-groep ‘voorraadbeheer in e-commerce’ voor de tweede keer bij elkaar om ervaringen uit te wisselen en onderzoektopics voor vervolgonderzoek te benoemen. Tijdens kick off bleek dat veel bedrijven worstelen met het goed forecasten van de vraag en het snel kunnen reageren op fluctuaties. Om dit thema verder uit te diepen was er een vervolgmeeting in Gouda, bij het distributiecentrum van Blokker van waaruit e-commerce-orders worden uitgeleverd. Er waren zestien deelnemers aanwezig.
Het effect van promotie-acties
Een uitdaging waar retailers en groothandels in toenemende mate mee worstelen is het anticiperen op promotie-acties. Hoeveel extra voorraad moet je beschikbaar hebben als een artikel in een reclamefolder staat of tijdelijk tegen een lagere prijs wordt aangeboden (“twee voor de prijs van één”)? Alle deelnemers van de werkgroep vinden het lastig om hiervan een goede forecast te maken.
Het probleem bij promotie-acties is dat er een heleboel factoren zijn die van invloed zijn op het vraagverhogende effect van de actie, in jargon: de ‘liftfactor’. Voorbeelden:
- Welke artikelen zijn er nog meer in de actie?
- Zijn er gelijktijdige promotie-acties van concurrenten?
- In welke regio of winkellocatie loopt de actie?
- Het weer heeft veel invloed, maar welke precies?
Een goede forecast maken op basis van “interne” informatie, zoals de historische vraag en het gemeten effect van eerdere promoties, is voor veel bedrijven al lastig genoeg, laat staan als ook externe gegevens moeten worden meegenomen. Er zijn binnen de werkgroep nog maar weinig bedrijven die hier structureel mee werken, maar wel is iedereen erg geïnteresseerd om hier stappen in te zetten.
Product life cycle management
Een andere factor die van grote invloed is op voorraadbeheer in e-commerce is product life cycle management. Hoe forecast is je de vraag bij een productintroductie en je nog geen historische verkoopdata hebt opgebouwd? Hoe herken je op tijd dat een artikel moet worden uitgefaseerd? Wat bij veel bedrijven ontbreekt is een goed proces voor in- en uitfaseren en duidelijkheid over wie verantwoordelijk is voor de voorraadhoogte. Het is belangrijk om duidelijke criteria te hebben voor de fase-overgangen en wat dit betekent voor de voorraadstrategie. Ook moet er goed overleg zijn met marketing over bijvoorbeeld het aanpassen van de prijs tijdens de uitfaseerfase en andere acties om incourantie te voorkomen.
De discussie in Gouda leverde een hoop stof op tijdens vervolgsessies op voort te boorduren. Na afloop van de werkgroepdiscussie kregen de deelnemers een rondleiding door het magazijn van Blokker. Veel belangstelling was er voor de volautomatische verpakkingslijn waarbij per verzending een verzenddoos op maat wordt gemaakt en bedrukt.
Over de werkgroep
De IMCC-werkgroep ‘voorraadbeheer in e-commerce’ is opgericht in het kader van het onderzoeksprogramma E-global, een tweejarig onderzoeksprogramma van de Rijksuniversiteit Groningen. Dit programma staat onder leiding van hoogleraar Kees Jan Roodbergen en loopt nog tot begin 2019.
Login om te reageren op dit artikel