Wat voor type bedrijf is Rensa?
“We zijn een technische groothandel gespecialiseerd in verwarming en ventilatie. We hebben twintig vestigingen en in totaal werken er bij ons zo’n 500 mensen. We zijn een echt familiebedrijf. Ons onderscheidend vermogen zit in een diep, specialistisch assortiment in combinatie met een hoge beschikbaarheid. Installateurs kunnen op diverse locaties in Nederland, Duitsland en zelfs Roemenië terecht om hun materialen en onderdelen af te halen. Ik geef leiding aan de voorraadbeheerders die vanuit het centrale distributiecentrum in Didam de centrale en lokale voorraden aansturen.”
Wat is jullie grootste supply chain uitdaging?
“De sector waarin wij opereren, zit in een transitie; gasgestookte CV-ketels worden geleidelijk vervangen door duurzame systemen zoals warmtepompen. De uitdaging is dat het zo langzaam gaat. Over een jaar gezien lijkt de vraag stabiel, maar als je de verkoophistorie over een periode van vijf jaar bekijkt, zie je dat deze wel degelijk langzaam terugloopt. Als planner moet je op tijd de bestelparameters aanpassen om te voorkomen dat je met de laatste bestelling blijft zitten. Ook het infaseren van artikelen is een delicaat klusje. Je weet dat er een omslag komt, maar je weet nooit precies wanneer een nieuw artikel gaat lopen.”
Wat was de impact van corona op jullie?
“Die viel gelukkig mee, althans aan de verkoopkant. Er waren wel verschuivingen in de vraag, maar qua euro’s zijn we gelijk gebleven. Aan de toeleverkant is het een ander verhaal. Toen de coronacrisis begon hebben we voor onszelf twee scenario’s opgesteld: Het eerste scenario was dat leverancier niet meer kunnen leveren, het tweede scenario dat onze klanten niet meer mochten werken en dus de vraag zou wegvallen. We hebben ingezet op de eerste en dat is ook uitgekomen. Toen duidelijk werd dat onze Italiaanse leveranciers op slot moesten, zijn we gaan bufferen en hebben we alternatieve leveranciers in Noord Europa ingeschakeld. Achteraf een goede beslissing. Overigens komen de leveranciers in Italië nu weer langzaam op gang.”
Hoe gaan jullie de huidige supply chain uitdagingen te lijf?
“Dat doen we door planners focus te laten houden op veranderingen in de vraag en zaken die echt belangrijk zijn. Als je dat niet expliciet organiseert, gaat het helemaal fout. Mailboxen lopen vanzelf vol en telefoons blijven rinkelen, waardoor planners zomaar al hun tijd kwijt kunnen zijn met spoedjes, randzaken en onbelangrijke C-artikelen. Tijdens de coronacrisis zag je dat ook heel sterk. Dan hingen er voortdurend verkopers aan de lijn die wilde weten of we wel konden leveren. Het probleem is: een bestelparameter die moet worden aangepast … die belt jou niet op! Daar moet je als planner zelf achteraan.”
Wat is je tip voor andere IMCC-leden?
“Ga eens op stage bij een van je vakgenoten in een ander bedrijf. Deze tip gaf oud-hockeycoach Marc Lammers twee jaar terug tijdens de Nationale Voorraaddag. Die heb ik opgevolgd. Ik ben onder andere bij PON Logistics op bezoek geweest en heb daar veel opgestoken. Ik zag bijvoorbeeld hoe je planners effectiever kunt maken door planningstaken te clusteren en toe te wijzen aan planners met specifieke skills. Via Slimstock of vakvereniging IMCC kun je makkelijk in contact komen met andere bedrijven die Slim4 gebruiken. Een dagje meelopen met iemand in een andere omgeving, brengt je op nieuwe ideeën. Ik kan het iedereen aanraden.”
Login om te reageren op dit artikel