Stef Brouns en Geert Schouteden van moderetailer JBC zijn sinds kort lid van het IMCC. In dit artikel stellen ze zichzelf voor en delen ze hun ervaringen. “We zijn al sinds 2014 met omnichannel bezig.” Twee IMCC-leden aan het woord.
Stef Brouns en Geert Schouteden van JBC
Wat voor type bedrijf zijn jullie?
“We zijn een omnichannel retailbedrijf in de modesector met meer dan 130 winkelfilialen verspreid over België, Luxemburg en Duitsland. Ons hoofdkantoor staat in Houthalen waar zich ook ons centrale distributiecentrum bevindt. Er werken ongeveer 1000 medewerkers direct en indirect bij JBC. We zijn een bedrijf dat duurzaamheid al meer dan 20 jaar hoog in het vaandel draagt. Dat uit zich bijvoorbeeld in de bouw van ons nieuw duurzaam hoofdkantoor en de zonnepanelen op het distributiecentrum. Maar ook binnen onze supply chain streven we naar maatschappelijk verantwoord ondernemen. We verkopen geen wegwerpkledij, experimenteren met alternatieve, ecologische stoffen en we zijn aangesloten bij de Fair Wear Foundation, een ngo die zich inzet voor eerlijke productie en goede arbeidsomstandigheden in onze productielocaties.”
Wat is jullie rol in het bedrijf?
“We werken beide op de IT-afdeling maar beschouwen onszelf niet als typische IT-mensen. We zitten namelijk midden in de business. We bouwen op onze afdeling geen applicaties maar bij ons worden de nieuwe concepten bedacht en ontwikkeld. In een omnichannelbedrijf kan dat niet anders, is onze ervaring. Vanuit de webshop of de winkel moet altijd realtime inzicht in de voorraad zijn, en als een klant bestelt verwacht deze ook dat er binnen een dag geleverd wordt. Het is dan cruciaal dat het IT-landschap 100% functioneert en alles perfect gekoppeld is. Er draaien bij ons tientallen IT-systemen met een aanzienlijk aantal interfaces. Het is onze taak ervoor te zorgen dat alles naadloos met elkaar functioneert.”
Wat zijn jullie voorraaduitdagingen?
“Voor ons als retailer is het belangrijk dat we het goede product, op het juiste moment op de juiste plaats hebben. Want een klant is natuurlijk niet op zoek naar een winterjas in een wintermaand met zachte temperaturen. De mate waarin we hierin slagen is bepalend voor succes, en als we onze voorraad beter onder controle hebben scheelt dat enorm in kosten. Maar we zien ook dat ons ERP te log is om de voorraad over de verschillende verkoopkanalen goed te ondersteunen. ERP heeft te weinig rekenkracht en sturingsmiddelen om bijvoorbeeld te bepalen hoe hoog je beginvoorraad moet zijn bij een nieuw artikel. Ook kan een ERP niet goed bepalen welke maten je per winkel neer moet leggen. We houden nu standaard per winkel de volledige maatboog aan, terwijl je weet dat je bepaalde maten waarschijnlijk toch niet gaat verkopen. Om hier slimmere keuzes in te maken gaan we Slim4 van Slimstock implementeren.”
Wat is jullie ervaring met omnichannel?
“We zijn hier al sinds 2014 mee bezig, dus we hebben hier inmiddels de nodige ervaring mee. We zijn in België in 2018 zelfs uitgeroepen tot Omnichannel retailer van het Jaar, een onderscheiding waar we uiteraard heel trots op zijn. We waren één van de eerste fashionretailers met bestelkiosken in de winkels en hebben het zogenaamde ‘pienter pashokje’ geïntroduceerd. Ook met een concept als winkelpicking waarbij online orders vanuit de winkels worden gepickt, hebben we ervaring opgedaan. Qua IT-systemen hebben we dit perfect voor elkaar gekregen, maar we hebben het uiteindelijk toch niet uitgerold. We zagen dat medewerkers in de winkel zich beter volledig op de klant kunnen concentreren en niet tussendoor ook nog online orders moeten gaan picken.”
Wat is jullie tip aan andere IMCC-leden?
“Laten we beginnen te zeggen dat we onze ervaringen graag delen met vakgenoten, en dat we ook benieuwd zijn hoe andere bedrijven hun voorraadbeheer aanpakken. Het IMCC is voor ons dan ook een interessante partij om bij aan te sluiten. Onze tip zou zijn: zorg dat je zelf de regie over de IT houdt. Het ontwikkelen van bijvoorbeeld een interface kun je prima uitbesteden, maar de data, het datamodel en het totaaloverzicht over alle applicaties, moet je altijd strak in eigen hand houden. Dit betekent dat je alles ook heel goed moet documenteren. Dat is niet het leukste werk, dat weten wij, maar laat mensen daarom vooral ondervinden hoe nuttig het is. Als een medewerker ziet hoeveel profijt hij heeft van goede documentatie, dan zal hij hier automatisch ook zelf aan bij willen dragen.”
Login om te reageren op dit artikel