De meeste mensen die actief zijn in supply chain management hebben wel een beeld, maar waar het fenomeen control towers nu precies voor staat is lastig te benoemen. “Control towers zijn zo’n tien jaar geleden ontstaan vanuit een behoefte aan visibility & control”, vertelt Robert Wieggers, senior consultant bij BCI die de rondetafel leidt. Hij toont een slide met definities waarin de volgende termen terugkomen: ‘centraal overzicht’, ‘realtime inzicht in processen’ en ‘de juiste beslissingen nemen’. “Er is een grote verscheidenheid aan control towers, qua scope, doelstelling en IT-systemen, maar ik zie momenteel twee hoofdsoorten: control towers voor transport en control towers voor de volledig end-to-end supply chain.”
Een voorbeeld van een op transport gerichte control tower geeft Arno Spoek van 4PL-dienstverlener IDS. In zijn presentatie laat hij zien hoe IDS met behulp van een control tower vanuit een onafhankelijke rol het volledige transport management voor chemiebedrijf DSM verzorgt. “Door transportorders te combineren en strak te sturen op tarieven van logistieke dienstverleners, kunnen wij voor verladers de transportkosten stevig reduceren. Ons platform biedt transparantie in kosten en prestaties van vervoerders, maar we leveren ook track & trace informatie. Hiermee kunnen we proactief inspelen op bijvoorbeeld vertragingen en op tijd actie ondernemen en/of partijen informeren.”
Zoals de control tower van IDS transportstromen aanstuurt en optimaliseert, zijn er ook control towers gericht op het beheersen van productietaken, warehousing of supply chain planning, constateert Wieggers. Maar niet alleen de scope, ook het doel van een control tower kan volgens hem sterk uiteenlopen. “Sommige zijn gericht op ‘operational excellence’ en het verlagen van kosten, maar er zijn ook control towers gericht op duurzaamheid, op kwaliteitsborging of op risico management.”
Digitale supply chain
Hoe geavanceerd een control tower moet zijn, hangt sterk af van het type bedrijf. Om dit te illustreren toont hij een maturity matrix met daarin de verschillende volwassenheidsfasen die een bedrijf doorloopt. Helemaal rechtsboven in het overzicht staan bedrijven als Apple, Cisco en MSD, koplopers op het gebied van control towers.
Op een andere slide laat Wieggers de ontwikkeling van control towers zien; van platforms gericht op het aansturen van operationele (transport-)taken tot een volledig gedigitaliseerde supply chain die zichzelf bestuurd op basis van (big) data en algoritmen. “Dan moet je bijvoorbeeld denken aan zelfsturende transportmiddelen en ‘predictive delivery management’, waarin een pakketje al onderweg is naar een klant, voordat deze überhaupt iets heeft besteld! Dit lijkt voor veel bedrijven nog heel ver, maar vergis je niet: bij bedrijven als Amazon is dat nu al aan de hand.”
De deelnemers aan de rondetafel zien zeker de toegevoegde waarde van een control tower, blijkt tijdens de discussie na de pauze. Maar hoe zet je de eerste stap, dat is waar velen tegenaan hikken. Ook zijn er veel praktische vragen over onder anderen de kosten. “Het is vooral belangrijk om voor jezelf na te gaan in welke fase van volwassenheid je zit”, adviseert Wieggers. “Een randvoorwaarde voor succes is dat het project vanuit het topmanagement wordt gedragen, maar dat het van onderaf wordt opgezet. Begin met een beheersbaar pilotproject, dat snel resultaat oplevert, en bouw de control tower vanuit die positieve vibe verder uit.”
Whitepaper control towers op aanvraag
De consultants van BCI hebben op basis van de College Tour en diverse andere rondetafels een whitepaper over control towers gemaakt, met de belangrijkste conclusies. Deze is gratis op te vragen in ruil voor uw contactgegevens. Ook de slideset van Arno Spoek van IDS is hieronder te downloaden.
Login om te reageren op dit artikel