De bijeenkomst vond plaats op de Nyenrode Business Universiteit. De retailexperts Fouad Allabari van HSO en Arjan Levisson van Slimstock adviseerden hier de aanwezigen hoe ze een datagedreven retailer kunnen worden. Hierbij ging Fouad Allabari in op de trends in het retailvak en vertelde hoe je een data- en analyticsprogramma effectief in zet. Arjan Levisson zette de sessie vervolgens voort met verschillende lessen over het optimaliseren van voorraadbeheer.
Trends in de retail
De middag startte met een overzicht van trends die (binnenkort) spelen in de retailmarkt:
- Cloud
- Sociale netwerken
- Blockchain
- Internet of Things (IoT)
- Artificial Intelligence
Momenteel zie je vooral veel toepassingen van cloud, sociale netwerken en IoT. Om de toepassing van deze technieken te illustreren, toonde Allabari verschillende filmpjes. Zo laat een filmpje van de Nike Store duidelijk zien dat je offline ook mee kunt gaan in de digitale trend. Bijvoorbeeld door middel van een interactieve social media wall en een shoe terminal waarbij je alle informatie over een bepaalde schoen kunt verkrijgen door deze enkel op een scherm te plaatsen.
Op dit moment bevinden we ons in de deep learning fase. Dit is de volgende stap in machine learning en de stap voordat we daadwerkelijk met artificial intelligence aan de slag kunnen. Machine learning wordt al sinds de jaren ’70 gebruikt, maar mist de mogelijkheid om op een menselijke wijze te interacteren. Deep learning voegt context aan data toe, zodat het daartoe wel in staat is. “De digitale transformatie wordt versneld door een samenspel van data, analytics en deep learning. Gezamenlijk geven ze namelijk het juiste inzicht, dat vertaald kan worden naar actie.” De tip om de juiste inzichten te krijgen volgens Allabari: “Focus je op zowel data over klanten, mensen als producten. Pas dan krijg je een volledig en relevant beeld.”
Een succesvol data- en analyticsprogramma
Allabari haalt interessante cijfers aan van een onderzoek van Forrester. Zo geeft 98 procent van de respondenten aan dat het data- en analyticsprogramma van strategisch belang is voor een bedrijf. Het percentage dat daadwerkelijk al een succesvol data- en analyticsprogramma heeft, is met 41 procent schrikbarend weinig. Hier zien we in de praktijk drie verschillende redenen voor:
- Onvoldoende prioriteit: de focus ligt bij bedrijven vaak op het verzamelen van de klantdata in plaats van het analyseren en het ondernemen van actie.
- Onvoldoende doordacht: veelal worden er marketingtools gebruikt om klantinzicht te krijgen in plaats van data & analytics programma’s.
- Onvoldoende snelheid: data is real-time beschikbaar, maar wordt door veel bedrijven pas aan het einde van de maand bekeken.
Hoe maak je nu daadwerkelijk het verschil met je data- en analyticsprogramma? Hiervoor is het belangrijk om te onderkennen dat analytics een ontdekkingsreis is. Projecten geven niet altijd het antwoord waar je naar op zoek bent, maar vaak zijn deze uitkomsten nog relevanter voor het bedrijf dan het gewenste antwoord.
Daarnaast is het erg belangrijk om je te focussen op de business waarde. Het voorbeeld dat Allabari hierbij aanhaalt is dat van retailers die, in de ogen van de consument, soortgelijke producten of diensten verkopen. Denk aan telecombedrijven of energiemaatschappijen. Hoe zorg je dat je de concurrentie voorblijft? Dit kan door het voorspellen van klantgedrag.
“Als je eerder doorhebt dat klanten niet meer tevreden zijn en op willen zeggen, kun je stappen ondernemen om dit te voorkomen. Met data kunnen deze klantgedragingen in kaart worden gebracht en zo kan het risico dat ze op gaan zeggen ingeschat worden. Vervolgens is het belangrijk om hier een actie aan te verbinden, zoals het gericht targetten van een klant met aanbiedingen. Zo ontstaat er een persoonlijk aanbod voor iedere klant en is de kans op klantretentie vele malen groter.”
Om dit gedeelte af te ronden geeft Allabari nog wat vragen die een bedrijf zich moet stellen voor het begint met data en analytics:
- Wat is onze datavisie?
- Welke data(bronnen) hebben we nodig?
- Welke mensen hebben we nodig om dit tot een succes te brengen?
- Welke (project) methodiek zullen we toepassen?
De laatste tip van Allabari: Begin klein en durf te experimenteren!
Voorraadbeheer
Maar op welke manier kan data het verschil maken bij voorraadbeheer? Arjan Levisson van Slimstock neemt het woord over en geeft aan dat data al jaren belangrijk is, maar dat de bronnen die tot de beschikking van bedrijven staan steeds groter worden.
“In essentie is voorraadbeheer best simpel”, stelt Levisson. “Je hoeft alleen inzichtelijk te krijgen wanneer en hoeveel producten er nodig zijn. De complexiteit van voorraadbeheer is echter dat iedereen er anders naar kijkt.” Zo zal de inkoopdirecteur vooral goedkoop producten willen inkopen, wil de financieel directeur zo min mogelijk voorraad terwijl de verkoopdirecteur met name gaat voor zo veel mogelijk winst.
De factoren die voorraadbeheer anno 2018 lastig maken zijn:
- Meer artikelen
- Meer verkoopkanalen
- Meer voorraadpunten
Omnichannel aanpak
In de retailwereld zijn er dus steeds meer kanalen die gemanaged moeten worden, van eigen websites en winkels tot externe sites. De omnichannel-aanpak wordt steeds vanzelfsprekender. Over al deze kanalen moet de voorraad verdeeld worden en in de strategie moet bepaald worden wat het belang van ieder kanaal is. Zet je het externe kanaal bijvoorbeeld in als volwaardig kanaal of alleen als er voorraad over is?
Het volgende vraagstuk dat Levisson aanhaalt is hoe je het maximale rendement uit je voorraad kan halen: “Start met je strategie en zorg dat deze in lijn is met de operatie. Vervolgens moet deze strategie vertaald worden naar de business rules”. Vanuit de data ga je kijken naar productpatronen, waarmee bijvoorbeeld via beslisregels bepaald kan worden wanneer je producten in- en uitfaseert. Let op: dit verschilt per locatie. Er is geen generiek patroon dat gebruikt kan worden.
Een belangrijke stap in voorraadbeheer is het aanbrengen van focus met een ABC-analyse. Hieruit blijkt op welke producten de aandacht moet liggen: het A-assortiment. Met een goed overzicht van productdata kunnen de levenscycli van producten worden geïdentificeerd. Per fase is er een andere voorraadstrategie die invloed heeft op de inkoop en verspreiding. Kijk bij de strategie ook naar wat de waarde van een product is voor het bedrijf.
Automatisering van voorraadbeheer
De volgende stap die Levisson aanstipt in het optimaliseren van het voorraadbeheer is management by exception. Het is belangrijk om je te focussen op producten die nieuw zijn of die op dreigen te raken. De rest kan automatisch worden geregeld dankzij de beslisregels. Met slimme software herken je automatisch in welke fase een product zit en wat de bijbehorende strategie moet zijn. Je kunt dan zelfs een melding inbouwen bij een dreigend overschot of tekort van een product, zodat er hier tijdig op ingespeeld kan worden. Hoewel veel processen geautomatiseerd worden, blijven menselijke contacten ook nog van groot belang: “Extern moet er een goede samenwerking zijn met de leverancier, maar ook intern met de marketingafdeling en SCM. Momenteel zie je nog dat er te weinig wordt gedeeld, waardoor de optimale voorraadstrategie binnen een bedrijf niet bereikt wordt.” Levisson haalt hierbij het voorbeeld aan van marketingbudgetten die op verkeerde producten worden ingezet.
De tips waarmee Arjan Levisson van Slimstock de IMCC college tour sessie afsluit? Begin bij de basis van je voorraad en blijf trainen. Ook Tom Dumoulin kon de Giro niet winnen zonder keihard te trainen.
Nationale Voorraaddag
Tijdens de Nationale Voorraaddag die het IMCC op 7 juni organiseert, geeft Fouad Allabari van HSO samen met zijn collega Sjoerd Leijker een interactieve kennissessie over datagedreven organisaties. Wilt u deze presentatie bijhouden, meld u dan snel aan.
Login om te reageren op dit artikel