Wat zijn de twaalf grootste verschuivingen waarmee de retail tot 2030 krijgt te maken? Trendwatcher Frank Quix zette ze op een rijtje tijdens het jaarlijkse retailcongres IT’s in the Mix dat afgelopen donderdag in Maarssen werd georganiseerd.
Ruim tachtig retail professionals verzamelden zich op 4 oktober in congrescentrum Inn Style in Maarssen om te horen over trends in retail en supply chain management. Het congres IT’s in the Mix wordt jaarlijks georganiseerd door HSO, FlowFabric en Slimstock in samenwerking met kennisplatform IMCC. Ook dit jaar was het weer een congres voor en door professionals uit de branche. Praktijksprekers gaven aan hoe zij met hun IT en supply chain organisaties inspelen op deze trends en tijdens de lunch, de pauzes en de netwerkborrel was er volop gelegenheid om ook met andere vakgenoten hierover van gedachte te wisselen.
Snelheid is de game changer
Dagvoorzitter Frank Quix begon zijn presentatie met een heldere analyse van de onstuimige periode waarin de retail momenteel verkeerd. Veel retailbedrijven hebben het moeilijk en worstelen met hun winstgevendheid. Niet technologie maar de snelheid van veranderen blijkt de echte game changer. “Niet de grootste of de sterkste, maar degene die zich het snelst kan aanpassen, overleeft. Dat zei Darwin al maar dat zie je nu ook in retail.” Het is volgens hem trouwens niet zozeer de behoefte van de consument die verandert, maar veel meer de verwachtingen die deze heeft. “Voor 22.00 uur besteld, morgen in huis. Dat is een mooi voorbeeld. Als een paar bedrijven dit aanbieden, werd het opeens de norm en verwacht de consument dit ook van andere bedrijven. De lat wordt steeds hoger gelegd met verwachtingen die we als retail zelf creëren.”
Aardverschuivingen in retail
Trendwatcher Quix schetste twaalf trends die bepalend zullen zijn voor hoe het retaillandschap zich tot het jaar 2030 verder gaat ontwikkelen. “Zullen er nog fysieke winkels zijn, vraagt iedereen dan meteen, maar daar ben ik van overtuigd. Als retailer lever je namelijk drie zaken: een product, service en informatie, en wat veel mensen niet beseffen: juist met die laatste kun je het verschil maken. Consumenten helpen de juiste keuze te maken, dat is één van de belangrijkste taken van de retailer. En daarin zal een plek waar je artikelen kunt bekijken, beleven, voelen en passen, een belangrijke rol blijven spelen. Het probleem is nu nog dat consumenten het artikel vervolgens online gaan bestellen en daarmee niet de eerlijke prijs betalen voor de toegevoegde waarde van de winkel. Voor die discrepantie moeten we nog een mooie technologische oplossing bedenken, maar die komt er wel.”
Blokker en Wehkamp
Na de inspirerende bespiegelingen van Frank Quix stonden er twee praktijkmensen op het programma: Hans Danhof, de nieuwe supply chain directeur van Blokker en Kees Jans, CIO bij Wehkamp. Beide sprekers gaven openhartig aan waar ze mee worstelen en gaven mooie voorbeelden van hoe zij inspelen op de veranderingen in de markt. Bij Blokker wordt hard gewerkt aan de balans tussen enerzijds commerciële vernieuwing en anderzijds een duurzame en kostenefficiënte bedrijfsvoering. Bij Wehkamp is ‘digitale transformatie’ het toverwoord. “Wij doen geen grote IT-projecten meer, en hebben afscheid genomen van onze legacy systemen”, vertelt IT-manager Jans. “Think big, start small, is één van onze nieuwe business principes. We doen vrijwel dagelijks kleine aanpassingen in onze systemen om klanten nog beter te bedienen. We hebben hierdoor onze IT-kosten flink kunnen reduceren, maar wat veel belangrijker is: we kunnen nu veel sneller reageren op veranderingen en de behoefte van de consument.”
Wilt u de presentatie van Frank Quix met daarin de 12 dominante verschuivingen ontvangen? U kunt deze als pdf downloaden door hieronder uw contactgegevens in te vullen.
Login om te reageren op dit artikel