‘Uitgebreid assortiment: vloek of zegen’. Met die titel stond hij aangekondigd in het programma van de Vakwinkel Vakdagen die op 18 en 19 januari in Jaarbeurs Utrecht werden georganiseerd. Het antwoord op die vraag verklapte Lebouille direct bij de aftrap van z’n presentatie. “Voor ons is het assortiment van meer dan 600.000 artikelen absoluut een zegen. Bij het repareren van laptops of andere elektronische apparaten zijn het vaak hele specifieke onderdelen waar een consument of reparateur naar zoekt. Door ons complete assortiment komt hij daarbij vaak als vanzelf bij onze webshop uit.”
De complexiteit van assortimentsbeheer zit ‘m in het aanhouden van de juiste voorraden en focus op de juiste artikelen. “In een groot assortiment zit veel geld opgesloten, maar je moet ook cash overhouden om je bedrijf te kunnen runnen. Je wilt een zo hoog mogelijke omloopsnelheid van je voorraad. Daarnaast moeten we snel kunnen leveren en willen we onze klanten zo goed mogelijk helpen en van productinformatie voorzien. Tussen die grootheden zit een spanningsveld.”
Viervoudige strategie
Hij toont een kwadrant met op de x-as de afweging tussen omloopsnelheid en servicegraad en op de y-as die tussen een groot assortiment en het bieden van productgerelateerde kennis en advies. Aan de hand daarvan ontvouwt hij de vierledige strategie die ReplaceDirect hanteert om in iedere richting van het kwadrant tot een optimale afweging te komen: Product Lifecycle Management, Productverrijking, Promoties en de ABC-analyse.
Voor het vinden van de balans tussen omloopsnelheid en assortiment doet ReplaceDirect actief aan Product Lifecycle Management, vertelt Lebouille. “Dat is voor ons cruciaal. Pas als een onderdeel echt gaat lopen, gaan we er meer van op voorraad leggen. Onderdelen die het einde van hun levenscyclus naderen faseren we op tijd uit om te voorkomen dat ze incourant worden.”
Ook het verrijken van de webshop met productinformatie vergt een gefaseerde aanpak. “Er komen iedere maand zo’n 10.000 artikelen bij in ons assortiment, het is onmogelijk om hier direct alle informatie over te verzamelen. We zetten daarom eerst alles redelijk kaal online om te kijken welke artikelen ook views krijgen. Die gaan we dan als eerste verrijken. Naargelang er meer views, clicks en bestellingen komen, gaan we ook de voorraden verder opbouwen en optimaliseren.”
Acties en promoties
Je zou denken dat de vraag naar reserve-onderdelen moeilijk is te beïnvloeden en ongevoelig is voor acties en promoties. Maar dat is een vergissing, stelt Lebouille. “Ook voor een laptopaccu geldt dat zodra we de prijs verlagen er meer van worden verkocht. Promotie is dus ook voor ons een mooi instrument om te stimuleren dat de producten waar we veel effort in hebben gestoken ook goed blijven lopen.”
ABC-analyse
Het vierde en misschien wel belangrijkste onderdeel van de voorraadstrategie, is de ABC-analyse. “Hierin kijk je welke artikelen de grootste bijdrage leveren aan omzet en winstmarge. Hiervoor geldt vaak de 20:80-regel. Kijk je zowel naar omzet als naar winst dan heb je het in ons geval over zo’n 12.000 artikelen die voor ons het meeste opleveren. Dit zijn onze zogenaamde AA-artikelen waarvan we zorgen dat ze altijd op voorraad liggen.”
Zo krijgt iedere artikelcategorie zijn eigen aanpak en worden er continu gerichte verbeteracties geïnitieerd. Voor producten met een hoge winstmarge maar een lage omloopsnelheid worden bijvoorbeeld gerichte promotie-acties opgestart. Voor producten met een hoge omloopsnelheid maar juist een lage marge worden grote verpakkingseenheden ontwikkeld. Etc. Een gedifferentieerde voorraadaanpak, dat is kortom het geheim van ReplaceDirect om grip te houden op het exploderend assortiment en toch winstgevend te blijven.
Login om te reageren op dit artikel