Onder het motto ‘samen werken aan rendementsverbetering’ staan acht IMCC-partners gezamenlijk op de beurs ICT & Logistiek. Waar staan ze voor? Waarom werken ze samen? We vragen het deze keer aan Jan Kraaijeveld, business development manager bij Slimstock.
Hoe kunnen jullie het rendement van een bedrijf verhogen?
“Deze vraag is voor ons heel simpel te beantwoorden: met minder voorraad, meer kunnen verkopen. Dat is namelijk precies wat we wereldwijd al bij meer dan 700 klanten hebben gerealiseerd. Rendement kun je definiëren als omzet gedeeld door kosten. Goed voorraadbeheer met behulp van ons softwaresysteem Slim4 betekent meer omzet doordat je de juiste spullen op voorraad hebt en lagere kosten omdat je geen onnodige inkopen doet, geen spoedbestellingen meer hebt en het bestelproces efficiënter verloopt.”
Wie zijn jullie klanten en wat zijn hun uitdagingen?
“Wij richten ons op voorraadhoudende bedrijven dus bedrijven in groothandel, retail, productie en spare parts. De uitdaging waar deze bedrijven voor staan is dat hun assortimenten alsmaar groter worden en de levenscyclus van artikelen korter wordt. Magazijnen raken overvol, de voorraden gaan door het dak en toch moeten ze nog regelmatig nee-verkopen omdat ze de verkeerde spullen hebben ingekocht. Er komt ook meer druk te staan op werkkapitaal want al die voorraad moet natuurlijk wel worden betaald.”
Welke trends zie jij in jullie vakgebied?
“Wat alles overheerst op dit moment is de schaarste op de arbeidsmarkt. Hoe kom je aan goede mensen? En als je ze hebt: hoe laat je ze dan maximaal renderen? Vanuit de Slimstock Academy ondersteunen we klanten hierbij door het aanbieden van trainingen en opleidingen. Bedrijven hebben ook een andere type mensen nodig in vergelijk met vroeger. Een groot deel van het operationele voorraadbeheer kun je tegenwoordig automatiseren of zelfs uitbesteden, maar je hebt dan wel mensen nodig die dit op tactisch niveau in goede banen lejden. Deze mensen moeten in processen kunnen denken en niet meer, zoals voorheen, op productniveau beslissingen gaan nemen.”
Waarom werken jullie samen met de partners van het IMCC?
“Supply chain processen gaan per definitie over meerdere afdelingen en schakels heen, en raken verschillende IT-systemen. De tijd van silo-denken is voorbij. Wij willen graag samenwerken met partners die, net als wij, hun kennis beschikbaar stellen om bedrijven te helpen bij het verbeteren van hun rendement. Samen weet je meer dan één en kun je bedrijven vaak beter helpen dan dat je alleen kunt. Het IMCC zelf is ook een kennisnetwerk van supply chain professionals die elkaar helpen en ervaringen uitwisselen. Als partner van het IMCC geloof ik hier sterk in.”
Waarom moeten mensen naar ICT & Logistiek komen?
“Ik beschouw de ICT&Logistiek-beurs als dé plek waar supply chain professionals jaarlijks bij elkaar komen om inspiratie voor nieuwe verbeterprojecten op te doen. Je vindt er niet alleen de praktische toepassingen maar je wordt ook echt aan het denken gezet. Dat is ook mijn doel voor de komende editie. Als je onze stand bezoekt of onze kennissessies bijwoont, wil ik bedrijven laten zien welke manieren er zijn om het rendement van hun voorraadoperatie te verhogen. Ik weet zeker dat iedereen na afloop met minimaal één goed idee naar huis, waarmee hij direct aan de slag kan. Ik heb er echt heel veel zin.”
Waar is Jan tijdens de beurs te vinden
Jan Kraaijeveld is tijdens de beurs vaak te vinden op de stand van IMCC Plaza. Op beide dagen houdt hij ook een kennissessie over voorraadbeheer. Inschrijven hiervoor kan via de aanmeldpagina van ICT & Logistiek.
Login om te reageren op dit artikel