En waarom is de luie planner dan de beste planner? Omdat een luie planner blijft nadenken en reflecteren op zijn werk. Hij vraagt zich af waarom hij dingen doet en of hij deze dingen niet op een betere of efficiëntere manier kan doen. Dus het liefste werk ik samen met luie planners, want samen kun je dan komen tot hele mooie nieuwe inzichten of een andere (meer optimale) manier van werken. Hoe gaaf is het als mensen zelf komen tot inzichten en andere manieren van werken bedenken?
Hoe zorg je dat jouw planners ook luie planners worden? En dat ze niet afglijden tot een gedemotiveerde of lakse planner? Dat heeft volgens mij alles te maken met de aansturing van het team van planners. Bij het jaarlijkse IMCC skûtsjesilen heb ik in ieder geval aan de lijve mogen ondervinden hoe de aansturing effect kan hebben op een team.
Niet hoe maar waarom
Als volledig nieuw en onervaren team werden we op de skûtsje verwelkomd. Nadat iedereen zich aan elkaar en aan de schipper had voorgesteld, kregen we te horen welke verschillende taken er verricht zouden moeten worden. Mijn diverse bootgenoten en ik werden op verschillende plekken op de boot neergezet met een summiere uitleg van de schipper wat je moest doen. Het hoe je de taak moest uitvoeren en ook vooral het waarom je de taak moest uitvoeren, werd hierbij niet vermeld door de schipper, die het moest doen met enkele bemanningsleden minder dan wat hij normaal nodig zou hebben om te kunnen wedstrijd zeilen. Competitief als we waren, gingen we vol enthousiasme aan de slag om er met de schipper voor te zorgen dat we de wedstrijd zouden gaan winnen.
Aan het begin kregen we hulp van een ervaren bemanningslid. Hij nam ook de tijd om ons uit te leggen wat we aan het doen waren en hoe we dat moesten doen. En nog veel beter: hij probeerde ons te leren hoe wij zelfstandig konden inzien wat we moesten doen, zodat we niet alleen op de commando’s van de schipper hoefden te wachten. Door de onderbezetting op de boot, moest hij alleen een ander deel van de boot gaan bemannen, voordat ons team op het achterdek volledig ingewerkt was.
Korte commando’s
Gedurende de race werd al wel snel duidelijk dat de korte commando’s van de schipper voor ons soms volledig onbegrijpelijk of onduidelijk waren. Een teamlid haalde bijna zijn handen open, toen hij het touw op de verkeerde manier liet vieren en op een gegeven moment dreigde de boot te gaan kapseizen, omdat bij een overstag manoeuvre de touwen in de knoop geraakt waren door onze onervarenheid. Onder luide verwensingen van de schipper liet hij het roer los om zelf te boel dan maar uit de knoop te halen.
Het komt misschien niet als een verrassing: we hebben de wedstrijd niet gewonnen… Gewapend met de statistieken, een flinke fles Beerenburg en een dosis zelfspot hebben we als team in het vooronder van de skûtsje de wedstrijd nog maar even geëvalueerd. Daarbij bleek dat de schipper inderdaad niet gewend was om met dergelijke onervaren teams te werken. Zijn aansturing was daarom niet directief genoeg, waardoor we het touw te veel of te weinig lieten vieren. Zijn manier van motiveren was goed bedoeld (“Sjeez, trek eens wat harder, met 47 jaar ben je nog in de bloei van je leven. Die kantoormensen werken nog harder dan jij…”) maar niet altijd even effectief. En omdat we niet snapten wat we aan het doen waren en waarom, konden we ook niet meedenken over hoe we zaken anders / beter zouden kunnen doen. Daarbij hadden we de indruk dat de schipper weinig inspraak duldde. Gewapend met deze kennis en uiteraard nu wel de nodige ervaring zijn we van plan om met het hele team volgend jaar weer aan te treden: dus de andere teams zijn vast gewaarschuwd!
Kortom: als je luie planners wilt kweken, zul je in de aansturing moeten zorgen voor een aantal randvoorwaarden:
- Zorg voor voldoende kennis en kunde bij de planner: investeer in opleiding en training, zodat een planner weet wat hij doet
- Stuur een planner aan op resultaat: vertel hem wat hij moet doen en waarom. Geef hem de ruimte om zelf te bepalen hoe hij dat resultaat gaat behalen
- Zorg voor een cultuur waarin planners zelf met voorstellen durven komen om zaken anders te doen
- En last, but not least: zorg dat mensen plezier hebben in wat ze doen!
Bekijk verslag met foto’s van het IMCC Skûtsjesilen 2018
Login om te reageren op dit artikel