Afb. 3 – Advion toont bij ieder product of het product op voorraad en/of leverbaar is
Tip 4: communiceer duidelijk naar je bezoeker/klant
Wees direct duidelijk in je communicatie op de website. Maak gebruik van een banner of een extra pop-up melding waarin je de maatregelen i.v.m. het corona virus direct onder de aandacht brengt. Hiermee wek je vertrouwen bij de klant om ook in deze onzekere tijd gewoon aankopen bij jouw winkel te blijven doen.
Welke voorzorgsmaatregelen neem je om jouw producten, verpakking, winkels en personeel veilig te houden? Welke leveringsmogelijkheden en flexibiliteit kun je bieden? Wat zijn de maatregelen voor het veilig bezoeken van een winkel? Belangrijk daarbij is goed te luisteren naar je customer care afdeling zodat je weet welke vragen er echt bij klanten spelen.
Tip 5: verbeter interne processen
Ben je actief in een markt waar het door de huidige omstandigheden rustiger is? Benut deze periode om processen te verbeteren. Ook al werkt iedereen vanuit huis, het is heel makkelijk om digitaal met elkaar te overleggen of elkaar te trainen.
Bedenk en bouw (digitale) oplossingen samen met de teams waar veelvoorkomende problemen zijn. Een voorbeeld is je online FAQ, voor jouw bezoekers een standaard plek om antwoorden op vragen te vinden. Maar wanneer is de laatste keer dat je deze onder handen hebt genomen?
Tip 6: handel ethisch
Bied enkel aan wat je op de vloer hebt staan. Je ziet via (social) media een opkomst van cowboys die inspringen op de huidige omstandigheden. Als je verder kijkt, blijkt er vaak niets leverbaar. Dit is een makkelijke manier om binnen no-time bekendheid te kweken en traffic binnen te slepen, maar doe dit absoluut niet.
Een goede afstemming tussen voorraadbeheer en marketing is belangrijk in deze tijd. Plaats relevante content ook enkel als je het ook echt op de vloer hebt staan en je weet dat je de vraag kunt oplossen. Handel ethisch;
- Gebruik je gezond verstand,
- Prioritiseer waar je wilt helpen met beperkt beschikbare goederen daar waar het het hardste nodig is,
- Geef voorrang aan relaties in bijvoorbeeld de zorg en overheid.
Tip 7: overweeg productaanbod op marketplaces
De opkomst van Amazon is de laatste tijd al veel in het nieuws geweest. En daar blijft het niet bij. Amazon heeft recent aangegeven op zoek te gaan naar 100.000 nieuwe medewerkers in Amerika om tegemoet te komen aan de stijgende consumentenvraag als gevolg van de pandemie van het coronavirus. Dit geeft nogmaal aan dat het aantal bedrijven dat zijn producten op marketplaces aanbiedt fors stijgt. Onderzoek de mogelijkheid wat marketplaces (Bol.com, Zalando, Amazon, etc) voor jou kunnen betekenen.
Ook Thuiswinkel.org ziet een forse groei aan webwinkels die hun producten via social media en marketplaces proberen te verkopen. “Deze nieuwe online afzetkanalen bieden webwinkels en fysieke winkels juist nu extra mogelijkheden. Retailers die in de afgelopen jaren online actief zijn geworden, zijn als eerste in staat om flexibel in te spelen op consumenten die verplicht zijn om vanuit huis hun leven in te richten”, aldus Wijnand Jongen.
Quote: “Hoe ziet de wereld eruit nadat de restricties/maatregelen zijn opgeheven? Online foodbezorging heeft een gigantische impuls gehad en ook supermarkten (PicNic, AH, Jumbo etc) hadden het online nog niet eerder zo druk. Mensen raken gewend aan deze manier van bestellen. Het goed inrichten van je e-commerce activiteiten is in deze zin voor elke MKB’er tot multinational belangrijker dan ooit. “, aldus Jeroen Sonneveld.
Tip 8: verkoop rechtstreeks aan de consument (D2C)
Direct to consumer (D2C) merken maken al enkele jaren furore als de toekomst van retail. Deze merken, die de standaard distributiekanalen omzeilen en zich op een geïntegreerd pad van productie tot consument richten, hebben bijna elke detailhandel geraakt – van matrassen tot fitness tot gezondheid.
De logistiek is cruciaal. Het e-commerce platform van een leverancier is vaak niet verbonden met directe verkoopkanalen; alles is ingesteld op bulk leveringen aan een relatief beperkt aantal retailers en niet op de fulfilment van honderden kleine bestellingen. De voorraad zal veel sneller en onregelmatiger veranderen, dus hebben D2C leveranciers realtime inzicht nodig, en dat wil de klant natuurlijk ook.
Naarmate consumenten meer van hun uitgaven verschuiven van offline naar online, zullen D2C merken waarschijnlijk een aanzienlijke boost krijgen. Daar kunnen leveranciers goed op inspelen als ze een e-commerce platform hebben en de mindset die dat aankan.
Tip 9: Bied lokale ondernemingen een online platform
De tijd van het coronavirus vraagt om creatieve oplossingen. Zo zien we vele goede online initiatieven voorbij komen om je favoriete koffietent, restaurant of kledingwinkel te steunen.
Onderzoek de mogelijkheid om een samenwerking te starten met een offline winkel. Deze doelgroep van retailers hebben het lastig en door samen te werken kun je aan de ene kant jouw omzet verhogen en aan de andere kant jouw doelgroep verbreden. Denk bijvoorbeeld aan het uitbreiden van je productassortiment of het aanbieden van kortingsacties op bepaalde producten van een lokaal bedrijf, die je vervolgens bezorgt.
Tip 10: Houd geen uitverkoop
Wijnand Jongen, directeur bij Thuiswinkel.org doet een beroep op (web)winkels en merkfabrikanten om de uitverkopen uit te stellen tot na 1 juni 2020. “Om de druk op de (retour) keten nog wat verder te ontlasten. Gezien de drukte in de hele keten, bij webwinkels, distributiecentra en vervoerders, achten wij het onverstandig om nu producten in de uitverkoop te zetten. Zo kunnen we blijven garanderen dat mensen hun producten tegen een eerlijke prijs kunnen blijven ontvangen”, aldus Wijnand Jongen.
En wat verder nog interessant is:
Maximaal aantal per klant, voorkom hamsteren online
Iedereen heeft het nieuws gelezen, waarin Nederland massaal aan het hamsteren is geslagen. Vooral WC-papier en lang houdbare producten werden uit de schappen getrokken. Het hamsteren zorgt voor een enorme piekbelasting in het logistieke proces. Wat in de fysieke winkels misschien lastig te controleren is, kan online wel, door een limiet te zetten op het aantal te bestellen artikelen.
Leen personeel uit aan bedrijven die overuren draaien
In China hebben hotels, restaurants en bioscoopketens, die een enorme daling van het aantal bezoekers of gedwongen sluiting ervaren – hun werknemers gedeeld met Hema (een digitaal-eerste supermarkt van Alibaba) die dringend arbeidskrachten nodig had voor bezorgdiensten. Andere omnichannel-spelers, waaronder Ele, Meituan en JD’s 7Fresh, hebben dit voorbeeld gevolgd door arbeid te lenen van restaurants.
Stop niet direct alle marketingactiviteiten
Omdat bij veel bedrijven marketing nog altijd als een kostenpost wordt gezien, wordt op de rem getrapt en worden campagnes on-hold gezet. Begrijpelijk als je geen product of dienst meer kunt leveren, maar aan de andere kant is het juist nú belangrijk om actief en zichtbaar te blijven voor jouw doelgroep.
Door de maatregelen zitten mensen thuis en neemt het online surfgedrag toe. Met passende communicatie kun je ervoor zorgen dat je marktpositie behouden blijft en door slimme advertentieruimte in te kopen kun je meer bereik genereren.
Zorg dat je zichtbaar bent / blijft op social media
Blijf in contact met jouw doelgroep. Niet handelen is geen optie. Stop dus niet na de mededeling dat je dicht bent, maar blijf communiceren. Onderhoud de goede band met je klanten, volgers, fans en ambassadeurs.
Login om te reageren op dit artikel