Gastheer Folker van Veen van Jeweret geeft uitleg over het bedrijf
Voorafgaand aan de bijeenkomst werden de leden van de werkgroep gevraagd topics aan te leveren waarmee zij dagelijks worstelen binnen hun e-commerce operatie. Dit leidde tot een lijst van ruim veertig onderwerpen die tijdens de kickoff werden toegelicht en doorgesproken. Iedere deelnemer moest op een werkblad aangeven welke topics voor hem of haar het meest relevant waren.
Tijdens de bespreking en de uitwerking van de werkbladen begonnen zich een drietal hoofdthema’s af te tekenen:
Thema 1: Forecasting en omgaan met fluctuaties
In e-commerce kunnen afzetpatronen extreem grillig verlopen. Prijs, beschikbaarheid, levertijden zijn volledig transparant en klanten zijn met één muisklik bij de concurrent. Hoe maak je een goede forecast en hoe automatiseer je dit proces bij grote assortimenten en bij de introductie van nieuwe artikelen?
Een andere onderdeel van dit thema betreft het organiseren van reactievermogen in voorraadbeheer. Hoe reageer je snel en adequaat als de vraag afwijkt van de gemaakte forecast? Wat als deze vraag tegenvalt of juist hoger is dan verwacht? Hoe forecast je retouren en hoe neem je die mee in je voorraadbeheer?
Thema 2: Samenspel voorraadbeheer en marketing
Marketing beschikt over vele instrumenten om de vraag te beïnvloeden, zoals de prijs, doorberekening van bezorgkosten, de positie van artikelen op de webshop en de inzet van Google advertenties. Deze marketingbeslissingen hebben grote impact op de vraag maar hoe zorg je voor een optimale samenwerking tussen marketing en voorraadbeheer? Moet je producten waar nog maar weinig van op voorraad ligt, wel op pagina 1 van je website aanbieden? En moet je de prijs aanpassen aan de beschikbare voorraad? Ook is marketing vaak leidend bij productintroducties of promotie-acties en wordt voorraadbeheer pas op het laatst geïnformeerd. Hoe ziet de ideale samenwerking er uit en wat levert het op?
Thema 3: Voorraadallocatie binnen de supply chain
Hoe optimaliseer je als omnichannel retailer de allocatie van artikelen over de webshop en de fysieke winkels? Waar laat je artikelen als eerste uitverkocht raken: online of in de fysieke winkel? Ga je artikelen vanuit een fysieke winkel weer terug verplaatsen naar de webshopmagazijn? Van waaruit lever je online orders uit? Wordt je winkel een afhaalpunt? En als je vanuit de winkel uitlevert, lever je dan uit de winkelvoorraad of laat je de order vanuit het e-com-magazijn bij de winkel afleveren?
Vervolgstappen
Voor de eerste twee thema’s wordt binnen de werkgroep een vervolgmeeting ingepland. Voor het derde thema wordt een aparte expertgroep opgezet die in eerste instantie buiten de IMCC-werkgroep valt. Voor alle drie de thema’s kunnen mensen zich nog aanmelden, ook mensen die nog niet in de werkgroep zate. Dit kan door een email te sturen naar community manager Harm Beerens: h.beerens@imcc.nl
Over de werkgroep
De aanleiding voor de werkgroep is de opstart van E-global, een tweejarig onderzoeksprogramma van de Rijksuniversiteit Groningen gericht op e-commerce. Dit programma onder leiding van hoogleraar Kees Jan Roodbergen loopt nog tot begin 2019. De kickoff van de werkgroep vond plaats in Gorinchem bij Jeweret, producent en handelsbedrijf in houten kasten, vloeren, deuren en andere artikelen.
Login om te reageren op dit artikel