E-commerce draait om snel en betrouwbaar leveren
De snelheid, flexibiliteit en grote volumes maken van e-commerce een totaal ander speelveld dan de traditionele handel. Zeker in de b-to-c-markt is de volgende dag leveren de norm. Kun je daar niet in mee, dan sta je al met 1-0 achter. Want online is het een peulenschil om een aanbieder te vinden die wel binnen één dag levert. Wie sneller kan leveren en tegen lagere afleverkosten dan de concurrent, heeft dus een belangrijke troef in handen. De doorlooptijd van orders staat daardoor enorm onder druk.
Een webwinkel ‘erbij doen’ gaat vaak maar korte tijd goed
Soms gaan webwinkels helaas aan hun eigen succes ten onder. Veel ondernemers starten een webshop naast hun reguliere business. Het zijn vaak wat kleinere orders, de aantallen vallen mee, die kunnen ze er in het magazijn prima bij hebben. Tot de webwinkel écht goed begint te lopen. En er nog veel méér kleine orders komen … Als je logistieke proces daar onvoldoende op is afgestemd, gaat het helaas mis.
E-commerce vraagt om een nieuw logistiek proces
De eisen aan een e-fulfilment supply chain liggen vele malen hoger dan van een traditionele supply chain. Het magazijn kan de orderstroom op de traditionele manier niet op tijd verwerken. Voor e-commerce zijn de reguliere doorlooptijden simpelweg te lang en het aantal overdrachtspunten te groot. Om de snelheid in het proces te brengen, gaan al snel steeds meer zaken mis. De performance neemt af. Klanten balen van verkeerde of beschadigde leveringen of verdwenen pakketten. Ook een belangrijke klantergernis: te veel lucht in de verpakkingen. Zeker bij kleine bestellingen is dit vaak het geval. Onduidelijkheid over de orderstatus is ook een groot manco online. Allemaal factoren waardoor klanten direct afhaken. Online komt vertrouwen te voet en gaat het te paard.
Aandachtspunten om je logistieke proces af te stemmen op je e-commerce
De efficiëntie van de supply chain operatie is een belangrijke factor in de winstgevendheid van een e-commerce operatie. Niet alleen om de continue groei te blijven ondersteunen, maar ook om de marges op peil te houden. Die efficiëntieslag heeft vooral te maken met digitalisering, automatisering, Big Data-optimalisatie en vereenvoudiging van de processen. We geven je een vijftal aandachtspunten:
- Zorg dat je masterdata op orde zijn
De basis om te optimaliseren is inzicht in alle productdata. Leg daarom in je ERP- of WMS-systeem een database aan van de afmetingen van alle verpakte producten in je magazijn. En houd deze database up-to-date. Deze database zorgt er namelijk voor dat je kosten gaat besparen en een efficiënter proces krijgt. Kiest de orderpicker de verpakking, dan gaat hij al snel voor een groter formaat. Even opvullen en verzenden maar. Met een programma zoals StackAssist automatiseer je de verpakkingskeuze. De orderpicker werkt gegarandeerd met het juiste formaat verpakking. Je verstuurt minder lucht en bespaart op vulmaterialen en karton. Dit bereik je alleen als je masterdata op orde zijn.
- Richt je processen efficiënter in
Bij e-commerce heb je vaak te maken met een grote orderstroom van veelal kleine orders. Een efficiënter proces drukt de handlingkosten per order enorm. Zeker bij low-value-producten.
Je kunt het logistieke proces inkorten door een aantal stappen weg te halen uit het logistieke proces. Bijvoorbeeld met het pick-in-the boxprincipe. De orderpicker neemt de juiste verzendverpakking en verzamelt hierin alle producten die onderdeel uitmaken van de order. De doos gaat vervolgens rechtsreeks door een ‘standaard’ tapemachine en je bespaart hiermee de tijdrovende inpakstap.
Lees hier hoe fulfilment bedrijf Fittinq nu 50% effectiever werkt door over te stappen op het pick-in-the-boxprincipe.
Of je maakt het proces efficiënter door meerdere orders in één keer te laten picken, in een zogenaamde wavepicking of pick-to-light pickproces. Met automatisering is die efficiëntieslag eenvoudig te realiseren, omdat de medewerker het juiste overzicht krijgt. Combineer je dit ook met het pick-in-the-box proces, dan zit je helemaal goed.
Waar je bij procesveranderingen wel extra aandacht aan moet schenken, is het creëren van draagvlak bij je medewerkers. Want een verandering van processen kan soms als een bedreiging voelen en dus op weerstand stuiten.
- Transparant proces voor de klant
De klant weet niet precies bij wie hij online bestelt. Transparantie is onmisbaar om het vertrouwen op te bouwen. De automatisering van je proces geeft jou veel waardevolle informatie. Deel die informatie met je klant! Een correcte bevestiging van het aantal producten, de prijs en de leverdatum is de minimale transparantie die de klant verwacht bij online bestellingen.
Maar je kunt de klantbeleving nog veel verder verbeteren. Bijvoorbeeld in de b-to-b-markt, door bij de orderbevestiging te visualiseren dat de pallet nog maar voor de helft beladen is. Voor de klant een kans om extra producten bij te bestellen en zo transportkosten per product te verlagen. Voor jou een mooie verkoopkans. Lever je een overzicht mee met de exacte locatie van alle producten op de pallet, dan bied je de klant meer gemak bij het inboeken van de artikelen. Dat zal hij zeker waarderen.
- Integreer alle klanteisen in je proces
Een belangrijke efficiencyslag is mogelijk als je de klanteisen individueel aanpakt. Lever je consumentenproducten, dan komt het ook vaak voor dat je aan een grote tussenhandel levert. Die grote partijen hanteren vaak ieder hun eigen specificaties. Een maximale pallethoogte van 1,60 meter, of juist van 1,70 meter. Voor jouw logistieke proces lijkt het misschien slim om al die specificaties te groeperen en de strengste norm voor al je klanten te hanteren. Door bijvoorbeeld standaard te werken met een maximale pallethoogte van 1,60 meter, voor al je klanten. Maar is dat wel zo slim als de meerderheid van jouw klanten daar helemaal niet om vraagt?
Er zijn applicaties waarmee je al deze klanteisen afzonderlijk in je logistieke proces kunt integreren. Zo’n applicatie geeft automatisch aan met welke specificaties een orderpicker precies rekening moet houden bij een bepaald afleveradres. Dat maatwerk kan je heel wat transportkosten besparen.
- Integreer verpakkingsmanagement in je logistieke proces
De verzendverpakking is onlosmakelijk verbonden met de logistiek en de efficiëntie in de e-commerce supply chain. En met de uitstraling van je bedrijf.
Je verpakking is het eerste klantcontact. Zorg dat je de beste indruk maakt! Houd bij levering aan consumenten voorbeeld ook rekening met retouren bij de keuze van de verpakking. Een plastic zak is een prima verpakking voor kleding, als er tenminste een hersluitbare strip op zit. Anders trekt de klant de zak open en is deze niet meer te gebruiken voor de eventuele retourzending. Stuur ook een retourlabel mee met barcode erop. Zo maak je een retour zowel voor de klant als voor jezelf eenvoudiger te handlen. En je laat zien dat je met de klant meedenkt.
De juiste verpakking kan dus het verschil maken. Toch wordt de verpakking vaak gezien als sluitpost. Zowel in de besluitvorming als het budget. Verpakkingsmanagement zorgt voor:
- een kleiner assortiment verpakkingen (minder variaties)
- een efficiënter logistiek proces
- minder lucht in de verpakkingen
- een betere uitstraling naar de klant
E-commerce vraagt blijvend om verbetering
E-commerce is dynamisch en vraagt blijvend om verbetering. Je zit in een ratrace, waarbij het kleinste detail het verschil kan maken. Snelheid en betrouwbaarheid, dat is waar het in e-commerce om gaat. Deze procesverbetering is dus zeker geen eenmalige exercitie. Blijf data verzamelen en analyseren om het proces continu te verbeteren. Je assortiment verandert, je klantenbestand groeit, alles heeft impact op jouw logistieke proces. En op de ideale mix in verpakkingen.
Ben je benieuwd hoe andere ondernemers dit aanpakken? Lees hoe het e-commerce leverancier Fittinq lukte om het totale pick-and-pack-proces zo’n 50% efficiënter in te richten.
Login om te reageren op dit artikel