Leverancier van inkoopsoftware en –diensten WTP is toegetreden tot het partnernetwerk van het IMCC. Oprichter Robert Driessen vertelt waar zijn bedrijf voor staat en welke kennis hij kan inbrengen. “Inkoop en voorraadbeheer zijn vaak gescheiden werelden en het is mijn persoonlijke missie om deze bloedgroepen dichter bij elkaar te brengen.”
Robert Driessen van WTP bezegelt partnerschap met Harm Beerens van het IMCC
Het Nederlandse bedrijf WTP (What’s The Price) biedt een online tool waarmee inkopers kostprijzen van leveranciers kunnen simuleren. “Onderhandelingen gaan in de toekomst compleet anders verlopen omdat de leverancier zal moeten uitleggen waarom hij in de regel meer vraagt dan de eerlijke prijs. Het is een tool die ik maar wat graag had willen hebben toen ik zelf inkoop manager was”, vertelt Robert Driessen die tijdens zijn carrière inkoopdirecteur was bij onder andere bij Plieger, Superunie, Quantore en Bruna.
Enorme bak data
De oplossing die Driessen samen met zijn compagnons Jan-Paul Plieger en Nico Bontenbal heeft ontwikkeld, is gebaseerd op jarenlange inkoopkennis en allerlei data. Heel veel data. “We hebben mensen in dienst die niets anders doen dan industrie-specifieke gegevens verzamelen, bijvoorbeeld uit jaarcijfers van bedrijven en grondstofnoteringen. Dit doen we al meer dan tien jaar dus we hebben inmiddels een enorme bak aan gegevens die we allemaal in onze software hebben gestopt.” De oplossing van WTP wordt aangeboden volgens het SaaS-model dus bedrijven kunnen er op abonnementsbasis gebruik van maken en loggen vervolgens online in.
Voorraadhoudende bedrijven
De doelgroep van WTP zijn voorraadhoudende bedrijven dus Driessen zegt zich bij het IMCC helemaal op z’n plaats te voelen. “We zitten bij handels- en retailbedrijven maar ook in de bouw en andere bedrijven die veel commodity-artikelen inkopen. Een paar van onze klanten zijn bijvoorbeeld Bouwmaat, Hema, Kramp en Pon.”
Inkooptrainingen
Driessen kijkt er naar uit om IMCC-leden te ontmoeten en wil ook graag zijn kennis delen. “Ik zie dat inkoop en logistiek vaak gescheiden werelden zijn binnen een bedrijf. Ik geef regelmatig inkooptrainingen waarin ik dit op een prikkelende manier aan de orde stel. Voor het optimaliseren van de voorraad heb je nu eenmaal ook inkopers en leveranciers nodig, anders gaat het niks worden. Het is mijn persoonlijke missie om deze bloedgroepen dichter bij elkaar te brengen.”
WTP zal als partner van het IMCC deelnemen aan de gezamenlijke stand op de beurs ICT & Logistiek. Ook zal Robert Driessen meedraaien in de College Tour en middagseminars verzorgen op het gebied van inkoop.
Login om te reageren op dit artikel