Bol.com is naast een webwinkel ook een verkoopplatform voor groothandels en retailers . Heb je de beste positie, dan pak je het dagvolume, ben je de laatste aanbieder, dan is de kans groot dat je minimaal verkoopt. Hoe kun je daar als voorraadplanner op inkopen? Guido van der Ven, Director Zakelijk bij bol.com, geeft in deze videoboodschap een voorproefje van zijn keynote tijdens de Nationale Voorraaddag.
Verkopen via bol.com kan voor externe partijen spannend zijn, realiseert Guido van der Ven, Director Zakelijk bij bol.com, zich ook. “Op basis van prijs, levertijd, service en prestaties wordt de positie van de aanbieder op ons platform bepaald. Heb je de beste positie dan pak je een groot deel van het dagvolume en krijgt je verkoop een enorme boost. Als er opeens een concurrent opduikt die jouw artikel tegen betere condities aanbiedt, kan dat verkoopvolume van de ene dag op de andere ook weer inzakken. Heel vervelend … zeker als je net in China een nieuwe container met artikelen hebt besteld.”
Informatie delen
Omdat bol.com er geen belang bij heeft om partners in de problemen te brengen, denkt het e-commercebedrijf na over hoe ze dit ‘probleem’ kunnen tackelen. De sleutel hiervoor ligt in beter voorraadbeheer, denkt van der Ven. “Ons doel is om zo min mogelijk ‘lost stock’ in de markt te veroorzaken, dus vraag en aanbod optimaal op elkaar af te stemmen. De eerste stap die we zullen maken is meer informatie te delen die kan helpen bij het optimaliseren van doorverkoop. Bijvoorbeeld: ‘Let op deze producten raken uit voorraad’ of ‘Voor deze artikelen dien je de prijs of levertijd te verbeteren om een groter deel van het dagvolume te krijgen.’”
Voorraadbeheer uitbesteden
Bol.com gaat ook kijken of we bepaalde informatie kunnen geven waarmee partners hun toekomstige vraag beter kunnen forecasten. “Wellicht dat ooit partners hun volledige voorraadbeheer aan ons kunnen uitbesteden. Vooralsnog bieden we al wel een logistieke dienst aan onder de naam ‘Logistiek via bol.com’. Bol.com neemt dan jouw artikelen op voorraad en verstuurt deze bij een klantbestelling op bol.com. Als een klant vragen heeft over deze bestellingen of de producten komen retour, wordt dit ook verzorgd voor een scherp all-in tarief.”
Nationale Voorraaddag
Guido van der Ven is één van de keynote-sprekers tijdens de Nationale Voorraaddag op 8 juni in Putten. Hij zal uitleggen hoe het verkoopplatform van bol.com precies werkt en wat zijn ideeën zijn om samen met partners de voorraden te optimaliseren. Naast de keynote van Van der Ven is er tijdens de Nationale Voorraaddag ook een specifieke kennissessie over het verkopen via bol.com.
Login om te reageren op dit artikel