Beate Uhse is in Duitsland een bekende naam. In Nederland is de leverancier van erotische artikelen meer bekend van zijn merknaam Pabo (webshops) en de Christine le Duc-winkels. “We zijn een echt omnichannel-bedrijf”, vertelt supply chain manager Mischa van Bremen. “Als je kijkt naar de omzetverdeling dan is het 25% groothandel, 50% e-commerce en 25% fysieke winkels.”
De grote uitdaging voor Beate Uhse is om de goederenstromen zodanig over de verschillende kanalen te sturen, dat dit tot een optimaal bedrijfsresultaat leidt. Hoe doe je dat? Hoe forecast je de vraag per kanaal? Hoe alloceer je schaarse voorraad aan de juiste klanten? Hoe ga je om met retouren? Van Bremen begint er steeds meer grip op te krijgen, vertelt hij.
Een cruciale stap vooruit in de omnichannel-strategie van Beate Uhse wordt het centraliseren van de voorraad en de aansturing vanuit één planningssysteem (Slim4 van Slimstock) en één ERP. “Voorheen hadden we twee aparte magazijnen: één voor retail, dus voor e-commerce en de winkels, en één voor groothandel. Deze worden aangestuurd door drie verschillende Slim4-systemen. Daarnaast heeft nog steeds ieder kanaal zijn eigen ERP. Dit zijn we nu allemaal aan het centraliseren. Dit is een enorme uitdaging maar noodzakelijk om in deze markt succesvol te blijven.”
Margederving door gescheiden kanalen
Waarom het zo belangrijk is om alle kanalen vanuit één voorraad aan te kunnen sturen, illustreert Van Bremen aan de hand van een recent voorbeeld. Toeleverancier Durex hield een grote promotiecampagne op TV met een flinke boost in de vraag als gevolg. “We hadden ook een grote bestelling lopen. Deze werd ontvangen in ons groothandelsmagazijn. Door het succes van de campagne was er ook vanuit de groothandel extra vraag waardoor alle artikelen direct het B2B-kanaal in verdwenen. Het gevolg was dat we in onze eigen e-commerce-kanalen, waar de marges hoger liggen, buiten voorraad raakten en nee moesten verkopen.”
Om beschikbare voorraad optimaal te benutten, de juiste prioriteiten te stellen en de beste marges te halen, is een centraal voorraadbeheerssysteem cruciaal. “We hebben nu nog drie Slim4-omgevingen, maar uiteindelijk wil ik die samenvoegen tot één centraal systeem. Dan pas kun je optimaal omgaan met schaarste. Slim4 bepaalt op basis van de toekomstige vraag en de actuele situatie, hoe de voorraad zo goed mogelijk over de kanalen moet worden verdeeld. Met verschillende planningssystemen lukt je dat niet.”
Business rules in ERP
Een goede aansturing van de voorraad is één, ook het ERP moet geschikt worden gemaakt voor omnichannel, benadrukt Van Bremen. “De business rules voor het omgaan met schaarste en optimaliseren van marges, moet je inbouwen in je order management systeem. Om terug te komen op het voorbeeld van Durex; je moet aan de voorkant kunnen afvangen dat zo’n grote B2B-order je hele marge wegkaapt. Hoeveel voorraad kun je aanbieden, in welk kanaal, aan welke klant? Dat is iets dat je aan de voorkant moet afvangen anders glipt de omzet en de marge zo door je vingers weg.”
Voorraad met 3 miljoen verlaagd
De eerste stappen in de goede richting zijn inmiddels gezet. Het groothandelsmagazijn in Almere is inmiddels gesloten en de voorraad overgeheveld naar het magazijn in het Zeeuwse Walsoorden. Beide voorraden zitten nu in één Slim4-omgeving. “Onder andere door het wegvallen van de interne buffers, hebben we de totale voorraad van 16 miljoen teruggebracht naar 13 miljoen euro.”
Er moet nog veel gebeuren, realiseert hij zich. “Qua ERP gaan we over op één centraal systeem, Microsoft Dynamics AX 2012. Dat wordt een enorm project. Ook de voorraad voor de fysieke winkels wordt op termijn geïntegreerd met de andere voorraden, zodat alles vanuit één Slim4-omgeving kan worden aangestuurd. Pas als we dat allemaal voor elkaar hebben, zullen we echt grip hebben op onze supply chain. We zijn op de goede weg, maar hebben nog een hoop te doen.”
Lees ook: Hybride DC’s moeten omnichannel rendabel maken.
Login om te reageren op dit artikel