Chrysal levert al meer dan tachtig jaar hoogwaardige bloemenvoeding en verzorgingsproducten om de kwaliteit van bloemen en planten in optimale conditie te houden. Het Naardens bedrijf is uitgegroeid tot een wereldspeler met productielocaties in Nederland en in Kenia, Colombia, Ecuador en Japan. De organisatie telt wereldwijd tien kantoren en heeft 250 medewerkers in dienst.
Het bedrijf startte een strategische heroriëntatie en stelde zich als doel om op alle internationale vestigingen dezelfde werkwijze en ICT-systemen te implementeren. Dat alle tien de internationale vestigingen van Chrysal met eigen standalone ERP-systemen werkten, kwam de efficiëntie en de samenwerking niet ten goede. Sommige van deze systemen waren bovendien verouderd. Besloten werd om één template-oplossing te realiseren, die vervolgens kon worden uitgerold naar de vestigingen. In dat licht bood IT-dienstverlener HSO met Microsoft Dynamics uit de cloud de totaaloplossing.
Op zoek naar meer efficiëntie

Oliver Schaapherder
Eén van de belangrijkste doelen van de nieuwe oplossing was, naast het creëren van een internationale samenwerking tussen de kantoren, dat alle vestigingen efficiënter en effectiever kunnen opereren in hun eigen markt, vertelt ICT-manager Oliver Schaapherder. ‘‘Om dit te kunnen bereiken, hebben we een belangrijke strategische keuze moeten maken: kiezen we voor centralisatie of decentralisatie van de ERP oplossing? Uiteindelijk beogen wij zoveel mogelijk op een eenduidige manier te werken binnen de groep. Daarom hebben we ervoor gekozen om één centraal platform te creëren met Microsoft Dynamics als ERP oplossing.’’
Naast deze doelstelling moest ook rekening worden gehouden met de verschillende tijdszones waarin de kantoren van Chrysal zich bevinden. “Aangezien wij in Azië, Amerika en EMEA actief zijn is het noodzakelijk dat alle oplossingen 24×7 ondersteund worden. Wanneer wij slapen, zijn onze medewerkers in Japan volop in bedrijf. Ook dan moeten de applicaties goed werken. Die gedachten hielden we in het achterhoofd bij de keuze voor de oplossing.” De keuze voor Microsoft Dynamics werd over de streep getrokken door de gebruiksvriendelijkheid en de geboden functionaliteit van de software.
Voorraad afstemmen op lokale markten
Met de overgang naar Microsoft Dynamics en de geïntegreerde WMS-oplossing van Dynamics Software benut Chrysal nu de voordelen van een uniforme manier van werken. Hierdoor kunnen voorraden in de gehele supply chain van verzorgingsproducten beter afgestemd worden op de verschillende internationale markten. Daarnaast is er zo meer transparantie gekomen in de processen.
“Naast Europa zijn we gevestigd in landen waar bloemen gekweekt en/of afgezet worden, zoals Kenia, Colombia, Ecuador de Verenigde Staten en Japan”, vertelt Schaapherder. De overgang naar Dynamics stelt ons in staat om bij alle vestigingen een uniforme manier van werken te implementeren.”
Daarnaast verwacht Chrysal ook een verlaging van de kosten. “De integratie van de logistieke flows tussen de vestigingen en de verbeterde transparantie van de gehele supply chain stelt ons in staat om voorraden beter af te stemmen op de behoefte van onze klanten en daardoor voorraden te optimaliseren.”
Inzicht in logistieke processen
De overstap naar Microsoft Dynamics gaat hand in hand met talloze voordelen. Alle informatie is straks te vinden in één systeem. Dankzij Microsoft Dynamics ontstaat er een betere internationale samenwerking, komt er nog meer grip op de logistieke processen en kunnen resources nog effectiever worden ingezet. Ook de toevoeging van een documentbeheersysteem biedt het bedrijf nieuwe mogelijkheden, sales en marketing heeft zo de ondersteuning die het nodig heeft.
Daarnaast heeft Chrysal een eigen Microsoft Dynamics competence centre opgebouwd, van waaruit de dochterondernemingen worden ondersteund in geval van vragen of wijzigingsverzoeken. ‘‘Ik verwacht dat Chrysal met de overstap naar Microsoft Dynamics en de samenwerking met HSO in de toekomst alle eindgebruikers nog beter kan gaan bedienen. Dit is een van de belangrijkste doelen voor deze implementatie geweest’’, aldus Oliver Schaapherder.
Geen implementatie zonder uitdagingen
“Iedere implementatie kent uitdagingen. Zoals gezegd streven we ernaar met het nieuwe ERP-systeem een identieke manier van werken door te voeren. De omvang per kantoor verschilt binnen Chrysal van drie tot honderd medewerkers. Ook de kleinere kantoren moeten onderdelen van de nieuwe software oplossing beheersen, wat hoge eisen stelt aan de gebruiksvriendelijkheid van de oplossing”, vertelt Oliver Schaapherder. De uitrol naar de verschillende Chrysal vestigingen is nog een grote uitdaging voor de organisatie, aangezien de teams zich een nieuwe werkwijze en een nieuw systeem moet aanleren. Chrysal ziet deze uitdaging mede gesteund door HSO met vertrouwen tegemoet.
Login om te reageren op dit artikel