Wie in Veldhoven bedrijventerrein De Run oprijdt kan het pand van Geevers niet ontgaan. Een imposant magazijn, 40.000 m2, waar bestelbusjes af- en aanrijden om ruim 2.500 autoschadeherstelbedrijven in de Benelux van parts en vervangingsdelen te voorzien. “Geevers is een familiebedrijf, groot geworden door hard werken, een fijnmazig distributienetwerk en leveren waar de klant om vraagt”, vertelt Martin Saris.
Toen hij twee-en-een-half jaar geleden aantrad als de nieuwe algemeen directeur, stelde hij zichzelf en zijn collega’s de strategische vraag: welke positie hebben wij eigenlijk in de markt? Geevers was altijd een sterk productgericht bedrijf, maar de echte toegevoegde waarde zit in het ontzorgen van klanten, was de conclusie. Ontzorgen door het bieden van een compleet assortiment, door altijd snel en betrouwbaar te leveren en door een gebruiksvriendelijk bestelsysteem.
“In de automotive wordt nauwelijks in Total Cost of Ownership gedacht”, merkte Saris die voordat hij bij Geevers kwam altijd in andere sectoren heeft gewerkt. “Iedere schakel heeft zijn prijs, maar waar die op is gebaseerd weet niemand. Het is onze strategie om dit transparant te maken en samen met onze klanten te gaan kijken hoe we de totale kosten voor ons beide zo laag mogelijk kunnen krijgen.”
Groei met dubbele cijfers
Groothandel Geevers is toeleverancier aan autoschadeherstelbedrijven met een sterke, martkleidende positie. Het bedrijf levert parts voor meer dan 35 automerken met een assortiment van 100.000 verschillende onderdelen. De totale vraag naar autoherstelwerk neemt in Nederland weliswaar jaarlijks met een paar procentjes af, maar Geevers groeit jaarlijks met dubbele cijfers.
Autoschadedelen hebben als kenmerk dat ze allerlei soorten afmetingen hebben, ugly’s in logistiek jargon, waardoor ze onverpakt worden opgeslagen en vervoerd. “Dit is zeer bepalend voor de logistiek”, vertelt Saris. “De artikelen zijn lastig uit te besteden aan logistiek dienstverleners en daarom doen we ook zelf het transport. We hebben eigen busjes en zestig chauffeurs in dienst. Die spelen in onze nieuwe strategie overigens een cruciale rol. We willen dicht op onze klanten zitten en zij komen daar dagelijks over de vloer. Zij zijn de voelsprieten van het bedrijf.”
Steeds sneller leveren
De automotive is een sector in transitie, zowel in technologisch (o.a. elektrisch rijden, connected cars) als in supply chain-opzicht (consolidatie, ketenintegratie, machtsverschuivingen). “Een trend die wij zien is dat klanten steeds sneller beleverd willen worden”, vertelt Cindy Hendriks, bij Geevers verantwoordelijk voor het voorraad management. “Bijna tachtig procent van onze orders hebben een levertijd van minder dan een dag. Chauffeurs zijn letterlijk dag en nacht onderweg om klanten te bevoorraden en inkooporders af te halen.”
Geevers verwerkt dagelijks gemiddeld 5000 uitgaande orderregels. De helft daarvan wordt uit voorraad geleverd, de andere helft op order besteld bij toeleveranciers. Deze laatste worden via crossdocking geconsolideerd met de voorraadartikelen en dan door de eigen chauffeurs naar de klant gedistribueerd. “Ook ordergestuurde artikelen worden binnen 24 uur geleverd”, vertelt Hendriks. “Dit zijn dus feitelijk allemaal spoedorders . Soms halen onze chauffeurs tijdens hun route de artikelen op bij toeleveranciers. Zo lukt het om parts die ’s middags om 16 uur worden besteld, de volgende dag om 8.30 uur al bij de klant hebben. Zonder dat we deze zelf op voorraad hebben!”
Om ook in de toekomst te blijven voldoen aan de scherpe levertijdeisen die de markt stelt, is Geevers twee jaar geleden een grootschalig automatiseringsprogramma gestart. Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan de implementatie van een nieuw Warehouse Management Systeem (WMS) in combinatie met voicepicking.
Een ander project is de ontwikkeling van het bestelsysteem waarmee klanten met één druk op de knop (“de Geevers-knop”) hun bestellingen via EDI doorsturen. Bij Geevers worden deze bestellingen gecontroleerd op logica, eventueel gecorrigeerd en weer via EDI bevestigd naar de klant. Volgens Saris is dit een concreet voorbeeld van hoe Geevers samen met klanten de supply chain-kosten probeert te verlagen. “We nemen onze klanten twee tot vier uur administratief werk per dag uithanden. Door de extra controleslag zorgen we er bovendien voor dat hij de juiste parts bestelt.”
Wel of niet op voorraad
Als klanten efficiënter kunnen bestellen heeft dat een positieve uitwerking op de hele supply chain, stelt Hendriks. “Hoe eerder wij een order binnen hebben, hoe beter wij in staat zijn het bestelproces richting toeleveranciers te optimaliseren. We voorkomen toeslagkosten doordat we bestellingen binnen de reguliere timeslots kunnen plaatsen. Ook kunnen we de ritten van onze chauffeurs optimaliseren doordat we de crossdock-orders precies kunnen laten aansluiten op hun planning.”
Voor het optimaliseren van de voorraad gebruikt Geevers het softwaresysteem Slim4 van Slimstock. Een belangrijke afweging voor ieder artikel is wanneer het wel of niet op voorraad wordt gelegd. De vuistregel daarbij: wordt een artikel meer dan zes keer per jaar besteld, dan is het goedkoper om het zelf op voorraad te leggen. Maar, voegt Hendriks hier gelijk aan toe, dit hangt ook af van de afspraken die ze met een toeleverancier kan maken. “Als een leverancier kan garanderen dat een artikel altijd beschikbaar is, binnen de door ons gewenste levertijd, hoeven we een artikel minder snel zelf op voorraad te leggen.”
Zeker nu Geevers in zijn rol van dienstverlener verder groeit is het houden van voorraad geen doel op zich, besluit Hendriks. “Het gaat om de beschikbaarheid voor de klant.” Met zijn unieke marktpositie en het fijnmazige netwerk om waar ook in de Benelux snel en betrouwbaar te leveren, denkt Geevers al na of het ook niet andere diensten kan leveren. Ook internationaal zijn er nog volop groeimogelijkheden.
Fotografie: Carola Doornbos
Login om te reageren op dit artikel