Heemskerk fresh & easy is specialist in het snijden en verpakken van verse groenten. Als toeleverancier aan supermarkt- en fastfoodketens moet het bedrijf snel reageren op de vraag en deze zo vers mogelijk beleveren. Aan de andere kan wil het bedrijf ook zijn productielijnen efficiënt benutten en derving voorkomen. Dit is het spanningsveld waarin Peter van Veen, manager planning bij Heemskerk en lid van het IMCC, zich dagelijks bevindt. We stelden hem vijf vragen.
Wat is jouw dagelijkse uitdaging?
“Wij willen onze klanten iedere dag zo vers mogelijk beleveren. Daarom produceren wij dagelijks ons volledige assortiment; in totaal zo’n 650 sku’s. Dit zijn de bekende zakjes met gesneden groenten maar we leveren ook gesneden fruit, verspakketten en maaltijdsalades. Er rollen wekelijks zo’n drie miljoen stuks van de band en onze uitdaging is om telkens weer de juiste artikelen te produceren. Klanten worden dagelijks beleverd en kunnen hun bestellingen gedurende de dag nog aanpassen. Iedere klant heeft zijn eigen proces voor het plaatsen van bestellingen en wil ook op zijn eigen manier beleverd worden. De een bestelt drie keer per week en wil alles in bulk ontvangen, de ander bestelt dagelijks en wil alles op filiaalniveau hebben uitgesorteerd.”
Welke verbeterstap hebben jullie gerealiseerd?
“Voor de aansturing van onze supply chain is forecasting cruciaal. Als we ’s ochtends opstarten is namelijk nog niet bekend wat we die dag precies moet leveren, laat staan een week van tevoren. We hebben hier recent een nieuw systeem voor aangeschaft: Slim4 van Slimstock. Het oude systeem baseerde zich op vier weken verkoophistorie en hield geen rekening met seizoenen, promoties of de levenscyclus van artikelen. Als je dat handmatig moet inbrengen, is dat enorm bewerkelijk. Het nieuwe systeem houdt hier automatisch rekening mee waardoor je niet alleen een veel betere forecast krijgt maar ook het forecastproces efficiënter verloopt.”
Welke resultaten zijn hiermee behaald?
“Doordat we beter kunnen inschatten wat we dagelijks moeten produceren, kunnen we onze productielijnen efficiënter benutten. Voorheen moesten we wel vijftig keer per dag een herhaalorder draaien, nu is dat nog maar vijftig keer per week. Het omstellen en schoonmaken van een productielijn kost veel tijd dus dit bespaart ons veel geld. Een ander positief gevolg is dat we de hoeveelheid derving hebben teruggedrongen. Deze is gehalveerd.”
Zijn er nog meer verbeteringen mogelijk?
“Ik denk dat we nog meer grip op promoties kunnen krijgen. De vraag naar vers is al grillig maar door de vele acties die retailers organiseren, wordt dit nog versterkt. We gaan daarom de nieuwe software ook gebruiken om het effect van promoties op de dagelijkse vraag te berekenen. Retailers weten vooraf vaak ook niet wat een promotie precies gaat doen en al helemaal niet wat dit betekent voor de bestellingen richting ons. Dat is voor hen ook niet relevant omdat ze toch dagelijks hun bestellingen kunnen aanpassen, maar voor ons is deze informatie cruciaal omdat we er ons inkoop- en productieplan op moeten baseren.”
Hoe zit het met ketensamenwerking?
“Hier kunnen nog wel wat stappen in worden gezet. Als foodproducenten en retailers meer informatie zouden delen, zouden we daar als keten veel voordeel van hebben. Neem bijvoorbeeld die promoties. Wij krijgen van de retailer weliswaar te horen voor wanneer een promotie is gepland, maar wij weten niet wanneer hiervoor de bestellingen binnenkomen. Sommige filiaalhouders beginnen al heel vroeg met inslaan, de ander wacht tot het laatste moment.
“Het klinkt misschien raar maar ideaal zou zijn als niet de retailer maar wij bepalen wat er dagelijks naar hen wordt verstuurd. Wij hebben ’s ochtends nog alle vrijheid om te bepalen wat we die dag gaan produceren en versturen en kunnen dus nog alles optimaliseren. Als we volledig zicht zouden hebben op wat de klant nog op voorraad heeft en hoe de vraag in de winkels zich ontwikkelt, kunnen wij voor hen de perfecte bestellingen uitrekenen. Ik weet zeker dat dit tot een hogere beschikbaarheid in de winkels zou leiden en tot lagere derving voor retailers. Ook kunnen we gezamenlijk onze kosten flink verlagen. We kunnen onze productielijnen beter benutten, maar ook logistieke kosten verderop in de keten besparen door bijvoorbeeld volle pallets of volle trailers te plannen.”
Webinar ketensamenwerking in food
Op 12 oktober organiseert IMCC-partner Slimstock samen met Nyenrode Business Universiteit een webinar over ketensamenwerking in de voedingsmiddelenindustrie. U kunt zich hier gratis voor aanmelden. Het webinar duurt van 10 tot 11 uur. Deelnemers ontvangen ook een rapportage van een onderzoek dat door Slimstock is uitgevoerd. Klik hier voor meer informatie en aanmelden voor het webinar.
Login om te reageren op dit artikel