James Enti en Dejan Plakalovic van Hendi
Hendi Food Service Equipment is toeleverancier van non food-artikelen voor de horecavakhandel, zoals servies, pannen, friteuses en andere artikelen. Een groot deel van het assortiment wordt onder eigen merk ontwikkeld en in China geproduceerd.
Wat is jullie dagelijkse uitdaging?
“We groeien jaarlijks met tien tot vijftien procent, niet alleen in Nederland, maar ook op onze vestigingen in Oostenrijk, Polen, Roemenië, Verenigd Koninkrijk en Griekenland. Er ligt overal voorraad, in ieder land wordt ingekocht en er zijn veel interne leveringen. Een grote uitdaging was grip te krijgen op de voorraad in de supply chain en tegelijkertijd de servicegraad op peil te houden.”
Welke verbeterslag hebben jullie gerealiseerd?
“We hebben een paar jaar terug een planningstool aangeschaft, Slim4, waarmee we op basis van Distribution Requirement Planning (DRP) per land de optimale voorraad bepalen. Doordat we de nu de juiste artikelen op de juiste plek bewaren, is de servicegraad van 94% naar 97% gegaan. Met name op seizoensartikelen, zoals de BBQ’s en terrasverwarmers, hebben we meer grip gekregen. Er is nog steeds wel intercompany-verkeer maar dat is nu een bewuste keuze.”
Hoe hebben jullie de supply chain kosten verlaagd?
“Onhandige bestelhoeveelheden zijn een veroorzaker van veel logistieke kosten, niet alleen in je eigen magazijn maar vooral ook stroomopwaarts in de keten, bij leveranciers. We hebben een flinke kostenbesparing bereikt door productieorders goed op elkaar af te stemmen zodat ze in volle containers vanuit China naar Europa kunnen worden verscheept. Bij het plaatsen van bestellingen houden we nu expliciet rekeningen met de regio waar een leverancier zich bevindt en de tijdsperiode waarin de orders worden geconsolideerd.”
Kun je iets meer vertellen over consolidatie in China?
“Wij bestellen soms volle containers bij leveranciers, maar soms zijn er ook LCL’s, Less Container Loads, waarvoor je relatief hoge transportkosten betaalt. De grote expediteurs zijn niet geneigd om die speciaal voor jou lokaal te groeperen, of je moet een fikse meerprijs betalen. We hebben in China een ‘forwarder’ gevonden die deze dienst wel aanbod en tegen een veel lagere prijs. Per regio hebben we nu warehouse-ruimte ter beschikking waar deze dienstverlener de orders bij elkaar laat komen en consolideert. Doordat hij directe lijntjes heeft met onze leveranciers, hoeven wij hier verder niet tussen te zitten.”
Wat is jullie tip voor andere bedrijven?
“Kijk iedere twee jaar of je nog met de juiste logistieke dienstverleners werkt. Door de keuze om met een lokale partij te gaan werken in combinatie met het optimaliseren van bestellingen in Slim4, hebben we onze transportkosten wel met dertig procent gereduceerd. We zijn inmiddels ook weer tegen een nieuwe partij aangelopen die op bepaalde vlakken nog scherper kan leveren. De ontwikkelingen in China gaan zo snel, het is echt de moeite waard om regelmatig opnieuw te kijken wat je op expeditie kunt besparen.”.
Login om te reageren op dit artikel