Online groothandel Lampdirect.nl is momenteel zeer succesvol met een propositie waarin het klanten ondersteunt bij de overstap naar LED-verlichting. Voorraadbeschikbaarheid is daarin een belangrijk onderdeel, vertelt CEO Bram van der Linden, keynote spreker tijdens de Nationale Voorraaddag. We stelden hem alvast vijf vragen.
Bram van der Linden van Lampdirect.nl
Bram van der Linden was nog maar 21 jaar toen hij tien jaar geleden aan het roer kwam te staan van Lampdirect.nl. Onder zijn leiding maakt het bedrijf de succesvolle switch van traditionele groothandel naar online player voor de Europese b2b-markt.
Wat verklaart jullie succes?
“Onze kracht is dat we het spel van onze klanten begrijpen. Bedrijven willen goede verlichting én energie besparen. Onze website is erop gericht ze hierbij maximaal te ondersteunen. Bedrijven moeten initieel een hoge investering doen – LED is nu eenmaal duurder dan een TL-buis – dus helpen wij ze de business case te maken. Om maar een voorbeeld te noemen. Maar dat niet alleen, we garanderen ook dat de besparingen echt worden gehaald.”
Wat is de rol van voorraad en supply chain?
“Voorraadbeheer is voor ons cruciaal. We bieden levertijden binnen 24 uur door heel Europa en om dat te kunnen, moeten de juiste artikelen, in de juiste hoeveelheid op de juiste plek liggen. We waren als groothandel gewend om snel en uit voorraad te leveren dus daarin hadden we gelijk een voorsprong ten opzichte van veel andere webwinkels. We zitten nu op een servicegraad van 98%. Voorraadbeschikbaarheid heeft directe impact op de omzet maar ook voor de klant is er voordeel: ieder dag tijdwinst in de transitie naar LED, levert hem extra besparing in energie op.”
Wat was de aanleiding voor jullie transitie?
“Toen ik hier tien jaar geleden als stagiair binnenkwam bij dit bedrijf, deden we nog helemaal niets online. Er lag alleen een businessplan van één A4’tje en ik kon de toenmalige eigenaren ervan overtuigen dat ik de juiste man was om aan dat businessplan verder invulling te geven. Vervolgens brachten we onder de naam Lampdirect.nl in snel tempo de volledige groothandel online, en daarna is het snel gegaan.”
Wat heeft de transitie jullie opgeleverd?
“Sinds de start in 2009 zijn we alleen maar gegroeid. De omzet stijgt jaarlijks met 70% en het aantal medewerkers is de afgelopen twee jaar verdubbeld naar tweehonderd. Eigenlijk begonnen we meteen na de start in 2008 al met internationaliseren en waren we binnen zes maanden al in tien landen actief. Inmiddels hebben we vestigingen in Duitsland, Frankrijk en China. We hebben ons magazijn drie keer verhuisd en hebben nu 8.500m2 in gebruik.”
Wat is je tip voor andere bedrijven?
“Probeer medewerkers vanuit klantperspectief naar processen te laten kijken. Mensen zijn geneigd om zich in de KPI’s van de afdeling vast te bijten, maar dat proberen wij te doorbreken. Het klinkt wel mooi dat je binnen je eigen warehouse een beschikbaarheid van 98% realiseert, maar wat heeft de klant daar aan? Als die honderd artikelen bestelt en er zitten er twee niet bij, dan kan de order niet compleet worden geleverd. Door op deze manier te denken en klantgeoriënteerde KPI’s te hanteren, proberen we continu onze service nog verder te verbeteren.”
Nationale Voorraaddag
Op 6 juni organiseert het IMCC weer de Nationale Voorraaddag, hét evenement voor supply chain professionals bij voorraadhoudende bedrijven. Het thema dit jaar is duurzaamheid en Bram van der Linden van Lampdirect.nl. is één van de keynote sprekers. Schrijf u snel in voor het congres en kom luisteren naar zijn verhaal.
Login om te reageren op dit artikel