Martens kunststoffen produceert en levert leidingsystemen voor de professionele markt en de retail. In het magazijn in Oosterhout is het een drukte van belang. Heftrucks, reachtrucks en orderpickers halen en brengen de juiste artikelen van en naar de juiste locaties. Van een afstandje lijkt het misschien chaotisch, maar elke chauffeur en orderpicker weet precies wat hij doet. Vloeiend en soepel worden de logistieke processen uitgevoerd. Maar dit is lang niet altijd zo geweest.
Problemen in het magazijn
“Onze logistieke processen verliepen niet altijd zo soepel”, vertelt Cock Engelhart, Manager Logistiek van Martens kunststoffen, een werkmaatschappij van beton- en kunststoffenfabrikant Martens. “De processen in het magazijn werden vanaf papier gedaan. Collega’s riepen naar elkaar om een leeg schap aan te vullen. Dit alles leidde tot hectiek.
Er werden bijvoorbeeld artikelen vanaf een verkeerde locatie gepickt, of er werd wel van de juiste locatie gepickt maar dan stonden er verkeerde artikelen op die locatie. Soms was de grijpvoorraad van een product op, terwijl er nog wel bulkvoorraad was. Hierdoor werd een product soms onterecht niet geleverd of moesten orderpickers wachten op aanvulling van de schappen. Ook bij het laden van de vrachtwagens ging het nog weleens mis en werd bijvoorbeeld een pallet vergeten.”
Dit alles zorgde natuurlijk voor vervelende situaties. Engelhart: “De klant wordt chagrijnig wanneer hij niet krijgt wat hij heeft besteld. Verkeerde producten moesten worden teruggestuurd en de juiste producten moesten worden nageleverd. Een tijdsintensief en kostbaar proces.”
Weg van de hectiek
Zo kon het niet langer doorgaan. “Samen met HSO, onze partner voor Microsoft Dynamics AX, hebben we de processen in het magazijn beschreven. Bij alles, van de aankomst tot en met het vertrek van de goederen, hebben we gekeken wat geautomatiseerd zou kunnen worden”, vertelt Engelhart. Besloten werd om met barcodescanning en voicepicking te gaan werken. “We wilden af van de hectiek, de fouten en het picken vanaf papier voorgoed achter ons laten.”
Begin 2015 is het project gestart en zijn alle wensen uitgeschreven. Er werd gekozen voor de WMS-oplossing van HSO in combinatie met het voicepicking-systeem van Dalosy. Het proces werd ingericht in het ERP-systeem van Martens, Microsoft Dynamics AX. Ook het scannen vanaf en aansturen van de hef- en reachtrucks werd hierdoor mogelijk gemaakt. Het voicepickingsysteem werd geïntegreerd, waardoor orderpickers via hun headsets met Dynamics AX kunnen communiceren.
De samenwerking tussen Martens, Dalosy en HSO is volgens Engelhart vlekkeloos verlopen. “De communicatie was snel en duidelijk. Het was voor mij de eerste keer dat ik in aanraking kwam met scrum, een iteratief ontwikkelproces. Dat heeft zeker voor tijdsbesparing gezorgd tijdens het ontwikkelproces.”
Continu en realtime inzicht
Na het ontwikkelen, implementeren en testen was het tijd om de oplossing in de praktijk te zien werken. “Alles is nu realtime. In Microsoft Dynamics AX zien we bij welke locatie onze hef- en reachtrucks zich bevinden, wat de locatie is van producten en welke grijpvoorraden met bulkvoorraden aangevuld moeten worden. Met nog geen tiende van een seconde is alles inzichtelijk”, vertelt Engelhart.
“Zodra iets binnen komt wordt het ingeboekt in Dynamics AX. Een heftruck krijgt de opdracht het op te halen en brengt het naar de juiste plaats in de bulkvoorraad. Tijdens dit proces zien we precies of de goederen op locatie A zijn, onderweg zijn met heftruck X of geplaatst zijn op locatie B. Wanneer grijpvoorraad voor de orderpickers op raakt, krijgt de juiste heftruck het signaal om het product aan te vullen. Ook hierbij is constant inzichtelijk waar welk product zich bevindt. Bij het laden van de vrachtwagens wordt alles nu in de juiste volgorde gescand en beladen. Is de zending compleet en zijn alle labels gescand, dan ziet de administratie dit in Dynamics AX. Zij printen de documenten en de chauffeur kan met de juiste pakbonnen vertrekken.”
Naar alle(r) tevredenheid
Dit continue inzicht in voorraad en voorraadbewegingen heeft Martens verschillende resultaten gebracht. Engelhart: “Fouten komen veel minder vaak voor. Het aantal mispickings is met 75% gedaald. Onze productiviteit is met 15% gestegen. We gaan effectiever te werk en hebben realtime inzicht in onze voorraad. Klanten, verkoopteams en voorraadbeheerders zijn tevreden, omdat we accuraat inzicht hebben in onze voorraad, waardoor onze uitlevergraad beheersbaar en onze leverbetrouwbaarheid verbeterd is. Maar bovenal, onze orderpickers en hef- en reachtruckchauffeurs vinden het prettig werken en zijn blij met de nieuwe oplossing. De magazijnautomatisering is nu goed. Het hele plaatje is compleet.”