Dat Onur Mete fervent aanhanger is van de lean-theorie, laat hij tijdens het interview duidelijk merken. In zijn rol als proces manager draait bij hem alles om kwaliteit en het continu verbeteren van processen. Hij gebruikt daarbij mooie beeldspraak: “Het heeft geen zin om met vol gas naar het volgende stoplicht te rijden als je daar weer achteraan in de rij komt. Stap één is een groene golf creëren om daarna continu de snelheid te kunnen verhogen.”
Ketenregisseur
Het bedrijf in Rijen biedt een breed assortiment functionele en representatieve werkkleding, die het binnen een dag uit voorraad kan leveren. De dealers aan wie Tricorp levert, ‘customizen’ de kleding met een logo of een laatste aanpassing en leveren deze dan uit aan de eindklant. Waar het ontwerp en de voorraadstrategie door Tricorp wordt uitgezet, is het hele fysieke proces van productie, transport, warehousing en verzending, volledig uitbesteed. “We zijn het beste te omschrijven als ketenregisseur: met vijftig FTE en alle betrokken partijen, van productie tot en met ons dealernetwerk, proberen we de keten zo goed mogelijk af te stemmen op de wens van de drager.”
Kwaliteitsrisico’s
Topkwaliteit leveren tegen een betaalbare prijs, dat is de missie. De bedrijfskleding moet functioneel zijn, er mooi uitzien, lekker zitten én vele wasbeurten meegaan. Binnen de hele supply chain wordt aan kwaliteit geen enkele concessie gedaan, benadrukt Mete. Deze supply chain is niet alleen heel lang – de toeleveranciers van Tricorp zitten in textiellanden als China, Bangladesh en Turkije – hij is ook kwetsbaar voor kwaliteitsrisico’s.
Kleur- of maatverschillen zijn bij representatieve bedrijfskleding absoluut ongewenst, maar kunnen tussen twee productieseries makkelijk ontstaan. Ten eerste omdat de productie handwerk is en ten tweede omdat er met een natuurproduct als katoen wordt gewerkt. “Wij hebben op een gegeven moment besloten om zowel bepaalde test samples als de daadwerkelijke productie altijd op locatie te testen. Hiermee slaan we twee vliegen in één klap: we winnen tijd door de constatering niet pas in Nederland te doen en we zitten dicht op de bron. En ja, als we een partij afkeuren heeft dat consequenties voor de beschikbaarheid, maar dat is een tijdelijke tol die we moeten betalen.”
Voorraadbeschikbaarheid
Het bieden van een hoge voorraadbeschikbaarheid richting klanten is voor Tricorp cruciaal maar ook een uiterst complexe aangelegenheid. Van ieder artikel moet een complete waaier aan kleuren, maten en varianten worden aangeboden. Omdat bepaalde kleuren en maten veel meer worden verkocht dan de andere, moet afzetpatronen strak worden gemonitord. Combineer dit met de lange leadtimes en de geschetste kwaliteitsrisico’s en ziedaar het spanningsveld waarin Mete en zijn collega’s dagelijks opereren.
“Second sourcing is voor ons een belangrijk instrument dat we nu uitzoeken. We willen voor bepaalde artikelen verschillende leveranciers aanhouden, zodat we een backup hebben voor als er iets misgaat. Ook kijken we voortdurend hoe we het logistieke proces kunnen optimaliseren. Met ons besluit om voortaan op locatie te gaan testen, hebben we al veel tijd kunnen besparen. Een volgende stap die we willen zetten is het proces rondom douaneafhandeling en transport zo geruisloos mogelijk te laten verlopen. Zo werken we beetje bij beetje aan die groene golf.”
Inkooporders optimaliseren
Voor de softwarematige aansturing gebruikt Tricorp het ERP-systeem Microsoft Dynamics AX en sinds een jaar ook het voorraadoptimalisatiesysteem Slim4 van Slimstock. Met deze laatste verwacht Tricorp de totale voorraad stevig te kunnen verlagen en de bestelhoeveelheden richting toeleveranciers te optimaliseren. “Veel leveranciers hanteren een minimale bestelhoeveelheid van 1000 stuks. Met de maatboog-functionaliteit in Slim4 kunnen we uitrekenen hoe we optimale orders kunnen samenstellen met de juiste mix van maten en kleuren. In de toekomst willen we Slim4 ook gaan gebruiken voor het combineren van inkooporders tot volle containers en het slim bundelen per transporteur.”
Multidisciplinaire teams
Tricorp is gericht op de Nederlandse en Belgische markt, maar is sinds kort ook op de Duitse markt actief. Qua voorraadaansturing vertoont dit proces gelijkenissen met de introductie van nieuwe artikelen, constateert hij. “Je kunt wel domweg van alles een paar procent extra gaan inkopen, maar dan kun je flink miskleunen. Een goede initiële forecast maken en vanaf het begin kort op de bal zitten om het daadwerkelijke vraagpatroon te monitoren, dat is het spel waar het om draait.”
Snel reageren op signalen uit de markt kan alleen als afdelingen nauw met elkaar samenwerken, weten ze bij Tricorp inmiddels. Geïnspireerd door de leanfilosofie wordt er steeds meer samengewerkt vanuit het geheel. Waar voorheen afdelingen de focus hadden op hun eigen taakgebied, werkt het bedrijf nu steeds meer met samengestelde teams. Denkend vanuit de klant en vanuit het proces kunnen teamleden hun specifieke processtappen snel en effectief uitvoeren.
Er komt een twinkeling in z’n ogen als hij erover vertelt: “Werken in multidisciplinaire teams klinkt heel logisch maar het is wel een grote cultuurswitch binnen het bedrijf. Het vergt een andere manier van denken en werken dan mensen de afgelopen jaren hebben gedaan. Samen met een team aan oplossingen werken en beetje bij beetje zien dat het tot resultaat leidt, dat geeft veel energie en voldoening.”
Login om te reageren op dit artikel