Roger van Son (links) en Pieter Schalk van Transsmart
Roger, hoe kunnen jullie het rendement van een bedrijf verhogen?
“Eigenlijk kunnen wij dat op meerdere manieren. In de front-end van de webshop helpen wij onze klanten de conversie te verhogen door middel van onze logistieke ondersteuning. Hierdoor kan er in de checkout bijvoorbeeld gekozen worden voor een pick-up point, afhalen in eigen winkel of levering door een specifieke vervoerder of in een specifiek tijdsvak. In andere woorden: wij helpen de customer journey te verbeteren. In de back-end zorgen wij voor de integratie met vervoerders: het ERP, WMS of e-commerce systeem van onze klant wordt middels onze software aan de systemen van de vervoerders gekoppeld, waardoor alle benodigde informatie voor de orderverwerking en verzending direct en correct overal beschikbaar is. Dit levert tijdsbesparing op en voorkomt fouten. We ontzorgen onze klant dus in het gehele proces order tot levering. Vandaar onze slogan: makes you deliver!”
Pieter, wie zijn jullie klanten en wat zijn hun uitdagingen?
“Ons klantenbestand bestaat uit MKB-bedrijven in de groothandel, productie en e-commerce, die meer dan 10 pakketten per dag versturen en met meerdere vervoerders werken. De uitdaging zit in de logistieke afhandeling. Dit is de afgelopen jaren veel complexer geworden, mede door de sprint die e-commerce heeft gemaakt en daarmee ook de globalisatie. Onze klanten hebben te maken met steeds meer orders maar van kleinere waarde, waardoor marges onder druk staan. Ook komen er steeds meer orders vanuit het buitenland, waardoor de klant met andere regelgeving en documenten te maken krijgt. In het afgelopen jaar is er via onze software al naar ruim 40 verschillende landen verzonden! De kansen en bedreigingen volgen elkaar in razend tempo op. Je moet je dus snel kunnen aanpassen. Transsmart heeft de nodige branche-ervaring om klanten in hun specifieke behoeften te ondersteunen.”
Roger, welke trends zie jij in jullie vakgebied?
“De trend dat e-commerce ook zijn intrede doet in B2B zien we al een tijdje. De B2C- en B2B-werelden groeien naar elkaar toe. In beide werelden verwacht de klant dat de order steeds sneller geleverd gaat worden. Same day leveringen gaan bijvoorbeeld de standaard worden. B2C loopt hierin nog voorop maar B2B zal gaan volgen.”
“Ook in het gebruik van webshops en handelsportalen zien we een stijgende lijn: zowel voor consumenten als bedrijven worden handelsportalen als Bol.com, Amazon, OTTO en E-bay steeds meer ingezet. Dit heeft onder andere te maken met de toenemende internationalisatie. Er is steeds meer behoefte om buiten de EU te leveren.”
“Daarnaast gaat het weer goed met de economie. Er is geld om te vernieuwen, te optimaliseren en te automatiseren. Maar men wil tegenwoordig niet meer investeren in hardware of licentieaankopen. SaaS is de trend: software as a service. Het is te vergelijken met het leasen van een auto: je rijdt een goede auto maar je hebt niet in één keer een grote investering, slechts je maandelijkse bijdrage. Daarnaast word je ontzorgd in geval van schade, apk, etc. Zo gaat het in de software ook! Je kiest de oplossingen die je nodig hebt, koppelt deze aan je systeem en krijgt de benodigde service. Bij Transsmart hebben we hier al tien jaar ervaring mee.”
Pieter, Waarom werken jullie samen met het IMCC?
“Binnen het IMCC werken we nauw samen met betrouwbare partners die allemaal een deeloplossing hebben in de keten, iedereen heeft een andere specialisatie en zijn eigen competenties binnen de supply chain. Wel zijn we allemaal gericht op voorraadhoudende bedrijven. Hierdoor kunnen we samen klanten met dezelfde problematiek ondersteunen en hun rendement verbeteren. We vullen elkaar dus mooi aan! Daarnaast zijn het allemaal fijne mensen en hebben we het heel gezellig. Ook niet onbelangrijk, toch?”
Waarom moeten mensen naar ICT & Logistiek komen?
Pieter: “De ontwikkelingen in ICT en Logistiek gaan verschrikkelijk hard. Daarnaast wordt ICT en Logistiek steeds meer één, het gaat hand in hand. Denk bijvoorbeeld aan ontwikkelingen in cloud, ERP, WMS, e-commerce, mechanisatie, de integratie daarvan en ga zo maar door.”
Roger: “Zowel wij als onze partners van het IMCC beschikken over een hele hoop kennis. Deze kennis willen we graag met u delen. Dus wilt u op de hoogte zijn van alle ontwikkelingen? Kom dan naar onze sessies tijdens de beurs of bezoek onze stand. Hopelijk kunnen we ook uw rendement verbeteren!”
Waar zijn Roger en Pieter tijdens de beurs te vinden?
Roger van Son en Pieter Schalk zijn tijdens de beurs te vinden op de stand 01.B010 van IMCC Plaza. Op beide beursdagen houdt Roger van Son samen met zijn collega Jorden van den Beuken een kennissessie over de optimale customer journey. U kunt hiervoor inschrijven via de aanmeldpagina van ICT & Logistiek. Aanmelden voor de sessie van 7 november kan hier. Aanmelden voor de sessie op 8 november kan hier.
Login om te reageren op dit artikel