Bij e-commerce kan en moet de afdeling logistiek meer toegevoegde waarde bieden, stelde hoogleraar Kees Jan Roodbergen tijdens de Nationale Voorraaddag. “Logistiek is geen kostenpost maar kan marketing van data voorzien waarmee de omzet kan worden verhoogd. Dat gaat verder dan beschikbaarheid en verzendopties maar denk ook aan productalternatieven en pricing.”
Marketing is bepalend voor de omzet, logistiek voor de kosten. Het is een gangbare opvatting bij veel e-commercebedrijven, maar volgens Kees Jan Roodbergen zeer onterecht. Tijdens de Nationale Voorraaddag hield hij een gloedvol betoog waarin hij voorbeelden gaf waarin logistiek juist een positieve invloed heeft op de omzet. “Logistiek zou veel meer een partner van marketing kunnen zijn. Het kan data bieden waarmee een webwinkel de vraag naar artikelen positief kan beïnvloeden en de omzet en marges kan vergroten.”
Dynamisch prijzen
Dit gaat volgens Roodbergen veel verder gaan dan informatie over beschikbaarheid van een artikel, de verzendopties en de levertijden. “Als afdeling logistiek heb je informatie over alternatieve producten, over kosten, over houdbaarheid, daar kun je aan de voorkant richting klanten veel meer sturen. Denk aan het dynamisch prijzen van artikelen. Als je ziet dat een artikel bijna uit voorraad is, waarom dan niet tijdelijk de prijs verhoogd? Door hier een mening over te hebben, kun je als afdeling logistiek echt toegevoegde waarde bieden.”
Mismatch aanpakken
‘Nieuwe modellen voor omnichannel’, dat was de titel van zijn presentatie tijdens de Nationale Voorraaddag. Aanleiding is het onderzoeksprogramma E-global waar Roodbergen de initiatiefnemer van is. “Dat project is opgezet vanuit de gedachte dat we in Nederland heel goed zijn in logistiek, maar op het gebied van e-commerce eigenlijk heel gewoontjes zijn. Die mismatch willen we gaan aanpakken door nieuwe concepten te ontwikkelen waarmee we Nederland internationaal gezien weer op de kaart gaan zetten.”
Het IMCC participeert ook in E-global en zal een bijdrage leveren aan het onderzoek naar voorraadbeheer binnen omnichannel.
Login om te reageren op dit artikel