Leveranciers en hun gedrag hebben grote invloed op uw voorraadprestatie. Een aantal gerichte verbeteracties kunnen snel resultaat opleveren. In deze blog geeft voorraadexpert Steven Pauly een aantal adviezen.
Leveranciers hebben grote invloed op uw voorraadhoogte en de beschikbaarheid richting uw klanten. Lange levertijden en onzekerheid over deze levertijden dwingen u om hoge voorraden aan te houden. Een goede strategie aangaande uw leveranciers, kan veel winst opleveren. In deze blog geef ik vier tips.
Tip 1: Hou rekening met levenscyclus
Het risico over de voorraad verandert in de tijd. Het is belangrijk is dat u goede afspraken maakt met uw leveranciers over o.a. retourmogelijkheden. Bij introducties en artikelen in de ‘end of life’-fase moet u de levertijd zo kort mogelijk houden. Kijk in deze fasen niet zozeer naar de aangeboden prijs en bijhorende kortingen, want dat is enkel in de ‘mature’-fase een voordeel.
Tip 2: Kijk kritisch naar aantal leveranciers
Kijk goed naar het aantal leveranciers dat u gebruikt. Het is best mogelijk dat sommige items bij specifieke leveranciers moeten worden besteld, maar houd in gedachte dat hoe meer leveranciers u heeft, hoe meer C-leveranciers u creëert. Dit houdt in dat u waarschijnlijk ook een ‘C-klant’ voor hun bent, wat de leverprestatie- en afspraken niet ten goede zal komen. Een ‘C-artikel’ bij een ‘C-leverancier’ dat u levert aan vooral ‘C-klanten’ gaat u dadelijk ook heel wat kosten. Maak daarom allereerst eens een ABC-classificatie op leveranciersniveau; dit kan inzicht brengen in uw huidige leveranciersstrategie en kan helpen om deze te verbeteren en verder uit te zetten.
Tip 3: Ga in gesprek met uw leveranciers
Onzekerheid in een logistieke keten is vooral ‘artificiële’ onzekerheid; onzekerheid die we creëren omdat wij intern wel weten wat onze voorraadstrategie en hierbij horende beslissingen zijn, maar onze leveranciers niet. Deze afstemming van voorraadstrategieën kan een enorm voordeel bieden voor de winstgevendheid van een onderneming (10% tot 30% stijging in de productbeschikbaarheid).
Tip 4: Stuur op leverbetrouwbaarheid
De betrouwbaarheid van leveranciers heeft een enorm effect op uw winstgevendheid. Doordat een leverancier geacht wordt volledig betrouwbaar te kunnen leveren, maar de forecast altijd een zekere mate van onzekerheid zal bevatten heeft het verbeteren van de leverbetrouwbaarheid een groter effect dan het verbeteren van de forecast.
Belangrijk is ook dat u deze betrouwbaarheid meeneemt in de evaluatie van uw leveranciers. Onderzoek, maar ook logisch denken geeft aan dat u zich vooral moet richten op de accuraatheid van de levertijd en niet zozeer op de aantallen. De zogenaamde OTIF (On Time In Full) -techniek kan wel inzicht geven in de leveranciersprestatie, maar gaat u niet helpen bij het berekenen van de juiste veiligheidsvoorraad. Maak dus zeker een onderscheid in de accuraatheid van tijd en aantallen.
Lees ook: Supply chain collaboration stap 1: ken uw leverancier
Login om te reageren op dit artikel