Na een paar moeilijke starts had Max Verstappen het bij de grote prijs van Maleisië weer voor elkaar; hij spoot weg. Is dat dan zo moeilijk, een Formule 1-auto van Red Bull laten optrekken? Ja, dat is iets heel anders dan in een modale zakenauto voor het stoplicht staan. Max is een zeer begenadigd coureur, zijn Red Bull-auto is van de buitencategorie en het legertje technici heeft dat proces van starten en optrekken tot ten treure geanalyseerd en geoptimaliseerd.
Deze vergelijking maak ik vaak als ik bij een bedrijf kom dat een softwarepakket van de buitencategorie gekocht heeft. Het pakket is fantastisch maar de mensen weten niet hoe ze er mee om moeten gaan. Ze weten bijvoorbeeld niet hoe ze de parameters voor servicegraden moeten instellen, wat leidt tot extreem hoge veiligheidsvoorraden. Of ze weten niet hoe ze voorraadkosten moeten uitrekenen, wat kan leiden tot onrealistische seriegroottes.
Een groot verschil met de Formule 1 is dat bij de meeste bedrijven er geen mensen zijn met een race-licentie of een pit-crew. Sterker nog; ze mogen blij zijn dat “de chauffeur” (medewerker) überhaupt een rijbewijs heeft en twee goed werkende ogen (basiskennis logistiek). Zet zo iemand in de Red Bull van Max en de kans dat hij de motor aan de praat krijgt en kan optrekken is nul.
Drones
Wat voor bedrijfssoftware geldt, geldt ook voor andere technologische innovaties. Met een kleine glimlach lees ik altijd de tech-blogs over drones. Zeker als het om de bezorging van pakjes gaat en de vergezichten die ons beloofd worden. Ik moet de eerste drone-bestelling bij mijn IMCC-collega Walther Ploos van Amstel nog binnen zien komen. Voor degenen die het niet weten, Walther woont in Amsterdam, 2 hoog in een appartement. Maar daar zal ook wel een oplossing voor komen. Een grote drone-platform bij de Arena bijvoorbeeld.
Big data
Big data is ook zo’n mooi begrip, dat mits goed toegepast grote toegevoegde waarde kan bieden. En dan heb je dus mensen nodig die kunnen omgaan met deze data. Amazon heeft er een paar honderd in dienst en, dichterbij huis, Bol.com heeft er ook genoeg. Maar bij veel bedrijven zie ik wel de techniek (de Red Bull), maar niet de mensen die bijvoorbeeld weten wat een standaarddeviatie betekent, laat staan andere statistische technieken. Walther roept al jaren dat deze mensen straks het verschil gaan maken voor de bedrijven, dus ik zou zeggen laat u mensen direct beginnen met trainen, trainen, trainen. Net als Max Verstappen.
In de kreukels
Nog even terug naar de Formule 1. Hoe lang doen duurt een pitstop om vier banden te verwisselen? Voor de lezers, die dit nooit gezien hebben (of interesseert); als je daar langer dan drie seconden over doet ben je een watje en wordt je door de teambaas op zijn minst naar bootcamp-bandenwissel gestuurd. Ik weet niet hoe lang de gemiddelde lezer er over doet, maar ik vrees langer, veeeeeel langer. De gemiddelde 2,8 seconden die in de F1 is alleen maar haalbaar door heel veel kennis en heel veel training.
Conclusie: logistieke innovaties leveren alleen geld op als je mensen hebt die de materie en de techniek heel goed begrijpen. Anders kom je na installatie van de technologie niet van je plaats of lig je binnen de kortst mogelijke tijd in de kreukels!
Tijdens het evenement Exact Live, op 9 november in de Jaarbeurs in Utrecht, houden Paul Durlinger en Walther Ploos van Amstel beide en voordracht. Walther gaat in op logistieke trends en Paul op de randvoorwaarden om als bedrijf van deze trends te kunnen profiteren.
Dit was zeker een interessante presentatie, maar helaas zijn mijn foto’s van de powerpoints van de presentatie onleesbaar en staat de presentatie ook niet op http://www.exact.com/nl/exact-live?utm_source=email&utm_medium=Exact_live&utm_campaign=MBS16GENLIV&utm_term=EMShow#downloads
Zou de presentatie hier misschien beschikbaar gemaakt kunnen worden? Dan kan ik mijn assortimentsmanagers er mee om hun oren slaan. 😉
Beste Klaas, wij vonden het ook een mooie sessie. Hier de link naar het verslag met daarin de foto’s en de slides.
https://www.imcc.nl/eventverslag/imcc-experts-trek-tijdens-drukbezocht-exact-live/