Tijdens Exact Live, met 4.500 bezoekers één van de grootste business events in Nederland, mocht het IMCC de parallelsessies over logistiek invullen. De presentaties van Walther Ploos van Amstel en Paul Durlinger trokken veel aandacht. Hier een kort verslag, de foto’s en de slides.
Alles draait om precisielogistiek, benadrukte Walther Ploos van Amstel in zijn verhaal (foto boven). Als je als consument iets online bestelt wil je het snel, compleet en precies op het door jou gewenste tijdstip ontvangen. “Je ziet deze ontwikkeling nu ook heel duidelijk in de B2B-markt. Je moet hier als bedrijf in mee maar als je niet uitkijkt schieten ook de logistieke kosten omhoog en hou je geen marge meer over.”
Margekillers
Tijdens zijn presentatie gaf hij de aanwezigen in de zaal daarom concrete tips om gestructureerd op zoek te gaan naar de margekillers in je proces. “Reken eens uit hoeveel menselijk contact er gemiddeld per order wordt gemaakt om deze uit te leveren. Stel een procesmanager aan in die gaat kijken hoe je al die handelingen in je proces kunt vermijden. Jullie gebruiken allemaal de ERP-software Exact? Bouw hier een aantal zeefjes in. Als een artikel retour komt omdat de klant per ongeluk verkeerd heeft besteld, laat dan een alarmbelletje afgaan als hij dit de volgende keer opnieuw doet. Dat scheelt achteraf veel handelingen en zorgt ervoor dat je niet onnodig inteert op je marges.”

Paul Durlinger
De presentatie van Walther Ploos van Amstel is hier te downloaden.
Consumentengedrag belachelijk
Paul Durlinger heeft een wat andere visie op precisielogistiek, bleek tijdens zijn presentatie in het tweede deel van de IMCC-track. “Dat je als consument een bestelling snel wilt hebben, dat begrijp ik, maar dat bedrijven dit gedrag overnemen is belachelijk. In de bouw worden een dag voor oplevering nog snel even de bronzen klinken besteld, die de architect twee jaar daarvoor al in de tekening had gezet. Het gevolg: iedere bouwgroothandel moet continu alle soorten bronzen klinken op voorraad houden terwijl er zelden vraag naar is. Over margekillers gesproken!”
Het slogan van Exact Live was dit jaar ‘Be TechCurious’. Durlinger waarschuwde de deelnemers van zijn kennissessie ervoor niet al naar nieuwe technologie te grijpen, voordat ze hun elementaire logistieke processen voor elkaar hebben.
“Mensen die ik hier op de beurs verlekkerd naar al die nieuwe software zie kijken, wijs ik op het aloude PBI-paradigma: eerst Processen, dan de Besturing en dan pas het Informatiesysteem. Ik zie nog maar al te vaak dat bedrijven beginnen met de I, met een nieuw IT-systeem en dan pas gaan kijken wat ze daar eigenlijk mee kunnen. Op die manier gaat het geheid mis.”
De presentatie van Paul Durlinger is hier te downloaden.
Exact Live vond plaats op woensdag 9 november in de Jaarbeurs in Utrecht. Meer foto’s en andere informatie, vindt u op de website van Exact Live.
Login om te reageren op dit artikel