Jacob Veerhuis heeft een tien gescoord voor zijn afstudeeronderzoek bij de e-commerce-afdeling van Blokker. De student Logistiek & Economie aan de NHTV in Breda oogstte o.a. veel lof met een beslissingsmodel voor het zelf doen dan wel uitbesteden van de logistieke voorraadfunctie. Na de bekendmaking van zijn cijfer ontplofte zijn LinkedIN-account.
Hoe uniek het is dat een HBO-student een 10 krijgt voor zijn afstudeeronderzoek, bleek wel uit de reacties die Veerhuis kreeg op zijn LinkedIN-account. “Het bericht waarin ik het nieuws deelde is al 50.000 keer bekeken. Echt bizar.” Tussen de reacties zitten veel aanbiedingen van bedrijven die ‘m het voorstel doen om eens langs te komen voor een baan. Maar die moeten nog even geduld hebben. “Het duurt nog een half jaar voordat ik echt klaar ben met m’n studie. Die tijd wil ik gebruiken om me wat verder op de start van m’n loopbaan te oriënteren.”
Blokker zit in enorme transitie
Veerhuis heeft onderzoek gedaan naar de e-fulfilmenttak van Blokker. “Juist in deze periode waarin er zoveel te doen is rondom Blokker, was dit echt erg leerzaam om te doen”, vertelt hij enthousiast. “Blokker zit in een enorme transitie en heeft de afgelopen jaren zwaar in e-commerce geïnvesteerd. In Gouda hebben ze een specifiek DC ingericht voor de fulfilment van webshop-orders. Het assortiment hiervoor groeit hard en de vraag was of ze al die artikelen vanuit hun eigen DC in Gouda moesten uitleveren of dat ze wellicht beter een fulfilmentbedrijf konden inschakelen.”
Marge van vele factoren afhankelijk
De kern van zijn afstudeerwerk is dat Veerhuis een evaluatiemodel heeft ontwikkeld waarmee Blokker voor zijn hele assortiment kan uitrekenen wat de meest rendabele beslissing is. “Ik heb hiervoor gebruik kunnen maken van een hele bak aan historische productdata waaruit ik heb kunnen herleiden hoe een product zich gedraagt in het e-fulfilmentproces. Hieruit bleek dat de kosten, en daarmee de marge op een product, van vele factoren afhankelijk zijn: kun je orders combineren, welke orderpickmethode, de betalingscondities van leveranciers, verzendtarieven, wijze van verpakken, et cetera et cetera. Met behulp van de Activity Based Costing-methode heb ik die allemaal in kaart gebracht en meegenomen in het model.”
Meest rendabele manier van fulfilment
Veerhuis heeft uiteindelijk een praktisch instrument opgeleverd waarmee Blokker per product kan uitrekenen wat de meest rendabele manier van fulfilment is. “Maar dit kan ook voor grote productgroepen in één keer of voor het hele assortiment. Ze kunnen er ook mee zien welke artikelen überhaupt niet rendabel zijn om aan te bieden, of je ze nu uitbesteed of niet. Het model gaat dus verder dan alleen de vraag of je de logistiek moet uitbesteden.”
Eindpresentatie ging heel goed
Hij is begrijpelijkerwijs wat terughoudend om de vraag te beantwoorden waarom hij een zo ongebruikelijk hoge eindscore kreeg voor z’n onderzoek. “Dat zou je eigenlijk aan mijn begeleiders moeten vragen, maar het zal zeker met de praktische toepasbaarheid van mijn model hebben te maken en de complexiteit van het onderwerp. Ook heb ik tijdens mijn stage voortdurend contact gehad met alle betrokken afdelingen binnen Blokker waardoor het een breed gedragen en afgewogen model is geworden. Verder verliep mijn eindpresentatie gelukkig heel goed, ik wist alle kritische vragen goed te pareren.”
Jacob Veerhuis op retailcongres IT’s in the mix
Op 5 oktober organiseert het IMCC het retailcongres IT’s in the Mix. Jacob Veerhuis zal hier als ‘special guest’ worden geïnterviewd door dagvoorzitter en retailexpert Gino van Ossel. Het congres is gratis toegankelijk voor IMCC-leden en professionals in retail. Klik hier voor informatie en aanmeldmogelijkheid.