Groothandel Wasco is in de zomer van 2015 een innovatieve dienst gestart voor het optimaliseren van servicevoorraden bij klanten. Een speciaal RFID-team inventariseert in een paar seconden de complete voorraad van een servicebus. Met behulp van big data wordt het optimale assortiment bepaald. “Per servicebus besparen ze een paar duizend euro aan voorraad,” zegt Roy Grob, directeur IT & Logistiek. Hij deelt zijn ervaringen en toekomstplannen met het IMCC.
Hij zit er nu ontspannen bij, in zijn fraaie kantoor in het gloednieuwe DC aan de Ecofactorij in Apeldoorn, maar in de zomer van 2015 was het spannend. De business case was gewaagd, erkent Roy Grob terugkijkend op het project. “Het is natuurlijk een flinke investering om ruim 15.000 SKU’s met behulp van RFID te gaan identificeren. Je moet miljoenen RFID-tags en dure scanapparatuur aanschaffen, maar ook in het proces moet je kosten maken. Artikelen van een RFID-tag voorzien is een stuk ingewikkelder dan ergens een barcode op plakken. Ook moet je nieuwe koppelingen met ERP en andere systemen maken.”
Grob en zijn team gingen de uitdaging echter graag aan, omdat ze ervan overtuigd waren dat RFID hen een flinke voorsprong op de concurrentie ging geven. Het grote voordeel van RFID ten opzichte van barcode is dat je snel meerdere artikelen tegelijk kunt scannen. “We hebben in het verleden deelgenomen aan een onderzoeksproject waarbij we een hele box met artikelen door de scanner haalden. Na wat aanpassingen hier en daar, zagen dat dit echt werkte. Toen zijn we gaan nadenken over de mogelijkheden, en kwamen we bij de servicebus. Die liggen vaak vol verkeerde service-onderdelen en het is een monsterklus om die te inventariseren.”
Servicemonteur is geen voorraadbeheerder
Wasco is toeleverancier aan service- en installatiebedrijven waarvan de servicemonteurs het hele land doorrijden om bij consumenten en in bedrijfsgebouwen hun werkzaamheden te verrichten. “Het viel ons op dat deze bedrijven vaak geen flauw idee hebben wat ze aan voorraad in hun auto’s hebben liggen. Servicemonteurs gebruiken barcodescanners en een laptop om nieuwe onderdelen te bestellen, maar het zijn nu eenmaal geen voorraadbeheerders. Ze bestellen vaak te veel of de verkeerde service-onderdelen. Ook vergeten ze vaak spullen te retourneren zodat deze over de datum raken en incourant raken. De optimale busvoorraad ligt doorgaans tussen de vijf en acht duizend euro, hebben wij uitgerekend, maar we komen auto’s tegen waarin voor €20.000 aan onderdelen ligt.”
Wasco wist het dat het met zijn kennis over voorraadbeheer veel geld zou kunnen besparen voor zijn klanten. “Op basis van big data, onze kennis en jarenlange ervaring, kunnen we op het schroefje nauwkeurig bepalen welke onderdelen er bij een installatieklus nodig zijn. Op dezelfde manier kunnen we voor een servicebeurt heel goed forecasten welke onderdelen een monteur bij zich moet hebben om de kans op een one-stop-fix zo hoog mogelijk te maken.”
Wasco RFID Voorraadbeheersysteem
Onder de naam Wasco RFID Voorraadbeheersysteem werd de nieuwe dienst in de markt gezet. Deze gaat als volgt in z’n werk: Wasco berekent de optimale samenstelling van de busvoorraad, bespreekt dit met de klant, de servicemonteur en komt tot een definitief voorstel. Het RFID-team van Wasco bouwt de bus vervolgens helemaal om, richt deze opnieuw in en legt de nieuwe onderdelen klaar. De monteur kan nu weer aan het werk en plaatst zijn bestellingen zoals hij altijd deed. Na een tijdje scant het RFID team de busvoorraad. Op basis van de scan en de data over het daadwerkelijke verbruik, wordt de optimale busvoorraad eventueel bijgesteld. Dit proces herhaalt zich een paar keer, met steeds langere tussenpozen, iedere keer wordt het voorraadadvies geoptimaliseerd.
(promotiefilmpje Wasco met uitleg over het RFID Voorraadbeheersysteem)
Dertig procent lagere busvoorraad
Ruim anderhalf jaar nadat de nieuwe dienst is gestart, is Grob meer dan tevreden over de resultaten. “We doen dit inmiddels voor diverse grote en kleine klanten, in totaal voor een paar honderd bussen. We zijn erin geslaagd de voorraad per bus gemiddeld met dertig procent te verlagen terwijl de servicegraad en het one-stop-fix-percentage van de servicemonteurs telkens steeg.” Voor Wasco zelf waren de gevolgen ook positief. Naast een “aanzienlijke omzetstijging” wist het bedrijf de relatie met klanten te verstevigen.
Het succes met het RFID Voorraadbeheersysteem smaakt dan ook naar meer. “We zijn aan het kijken of we RFID in de toekomst ook voor onze installatiematerialen kunnen inzetten. Daarnaast willen we ook onze toeleveranciers meer bij het proces gaan betrekken. Daar zijn ook nog de nodige voordelen te behalen. We blijven innoveren.”
Logistiek als onderscheidende factor
Met een assortiment van maar liefst 450.000 artikelen, twee centrale DC’s en meer dan dertig lokale vestigingen is Wasco in Nederland één van de grootste groothandelsbedrijven op het gebied van verwarming, sanitair en onderdelen. Toch zijn het niet de artikelen maar vooral de diensten waarmee het zich van concurrent moet onderscheiden. Logistieke concepten als same day delivery, nachtleveringen, click & collect en fijnmazige distributie op de bouwplaats zijn inmiddels core business voor Wasco.
“We zoeken voortdurend naar mogelijkheden om samen met klanten kosten te besparen”, vertelt Grob. “Ook bij klanten zie ik dat er steeds meer, net als bij ons, mensen komen die nadenken over hoe ze processen kunnen verbeteren. De installatiebranche loopt van oudsher niet zo voorop als het gaat om supply chain-innovaties, maar je ziet nu echt hele gave dingen ontstaan. Wij lopen daar graag in voorop.”
Lees ook: Wat is de optimale autovoorraad van een servicemonteur?
Login om te reageren op dit artikel