Hoe complex is onze supply chain? Hoe complex zijn de fulfilment vragen? In hoeverre zijn we echt omnichannel? Wat zijn de aantallen orderregels die we hebben? Hoeveel voorraadpunten hebben we in de keten? Allemaal vragen die bepalen in welke mate ordermanagement systemen u kunnen ondersteunen. In deze blog behandel ik welke situatie om welk type ordermanagement systeem vraagt.
De beste fulfilment strategie
Laten we starten bij de orderregels en fulfilment strategie. Wanneer het aantal orderregels beperkt is, bijvoorbeeld één distributiecentrum (DC) met vijf leveranciers, dan kan iedereen bedenken wat de beste fulfilment strategie is voor een artikel bij een zo hoog mogelijke servicegraad. Maar vaak is het niet zo simpel en overzichtelijk. We zien vaak situaties met meerdere DC’s, meerdere HUB’s, een veelvoud aan winkels met magazijnen, een complex spectrum van leveranciers, in een internationale setting en met hoge volumes. En dan wordt het een complex vraagstuk.
Dit heeft ook zijn weerslag op de inzet van systemen. Een simpel voorbeeld: veel bedrijven acteren in een relatief eenvoudige supply chain. Ieder artikel heeft één hoofdleverancier, de meeste artikelen worden op voorraad gehouden en de artikelen die niet voorraadhoudend zijn worden altijd via het DC gehaald om bij de klant af te leveren. In dit soort omgevingen zijn de treintjes die rijden eenvoudig te definiëren, met vaste routes, vaste voorraadpunten en vaste leveranciers. Eenvoudige systemen kunnen hiermee overweg.
Ondersteuning voor optimaal ordermanagement
Maar wanneer we complexiteit introduceren moeten we ook op zoek gaan naar systemen die ons hierbij helpen. Dat betekent trouwens niet dat er dure algoritmische systemen nodig zijn. Als het nog steeds om vaste routes gaat en de variëteit komt uit naleverstrategieën, meerdere voorraadpunten en diverse leveranciers, dan kunnen de meeste MRP/ERP-systemen hier prima mee overweg.
De uitdaging ontstaat wanneer we bij bovenstaande ook nog een tijds-as afhankelijke leveringsmethode, een gewenste servicegraad en kosten van levering introduceren. Een DOMS-achtig systeem wordt dan noodzakelijk. Een dergelijk systeem zal bij de invulling van een order de gewenste servicegraad nastreven, tegen zo laag mogelijke kosten door optimale inzet van voorraadpunten, waaronder ook leveranciers.
Complexiteit vraagt om goede inrichting
Wat voor alle systemen geldt is dat ze ingericht moeten worden. Dat klinkt simpel en logisch, maar naarmate de complexiteit toeneemt, worden de implicaties van keuzes minder overzichtelijk en de gevolgen des te groter. Hoe complexer het systeem, hoe moeilijker te achterhalen is waar de fout zit. Wanneer transportkosten bijvoorbeeld niet juist in de parameters van het systeem zitten zal een geavanceerd systeem juist averechts werken.
Wanneer er sprake is van een complexe supply chain op vele fronten, zoals aantallen orderregels, voorraadpunten, naleverstrategieën enzovoort, is een gespecialiseerd automatisch DOMS-systeem onmisbaar. Maar vergeet daarbij niet dat de voordelen van het systeem sterk samenhangen met de kwaliteit van de inrichting.
Lees ook:
Ordermanagement deel 1: De perfecte order bestaat niet
Ordermanagement deel 2: Passief versus actief
Ordermanagement deel 3: Distributed Order Management
Ordermanagement deel 4: Ordermanagement maakt MRP overbodig
Ordermanagement deel 6: Data bepaalt systeemlandschap
Login om te reageren op dit artikel