Onder het motto ‘samen werken aan rendementsverbetering’ staan acht IMCC-partners gezamenlijk op de beurs ICT & Logistiek. Waar staan ze voor? Waarom werken ze samen? We vragen het deze keer aan Robert Driessen, oprichter van What’s The Price.
Hoe kan WTP het rendement van een bedrijf verhogen?
“Dat doen wij door meer inzicht te verstrekken in kosten en kostprijzen. Met onze cloud software kun je binnen enkele minuten een beeld krijgen van de kostenstructuur in iedere mogelijke industrie. Je kunt zelfs de kostprijs uitrekenen. Met die informatie is het mogelijk om beter in te kopen en goed voorbereid de onderhandeling in te gaan. Feitelijke informatie leidt op termijn altijd tot een betere deal.”
Wie zijn de klanten van WTP en wat zijn hun uitdagingen?
“Wij richten ons, net als onze IMCC partners, op voorraadhoudende bedrijven dus bedrijven in groothandel, retail, bouw en productie. Inkopers hebben het altijd druk en beschikken vaak niet over de mogelijkheden om diepgaand marktonderzoek te doen. Dat betekent dat verkopende partijen altijd over meer data beschikken en hun eigen marge optimaal kunnen managen. Het is bijna onmogelijk om een beeld te krijgen van de werkelijke kostprijs van een product, laat staan om prijsveranderingen in een branche goed te kunnen beoordelen. Dit lost WTP op.”
Welke trends zie jij binnen het vakgebied inkoop?
“Wat onomkeerbaar is, is het gebruik van data in je werk. Op termijn zal alles transparant worden. Big data gaat de toekomstige verhoudingen compleet op z’n kop zetten. Binnen procurement is de digitale transformatie in volle gang. Je kunt er dus maar beter op tijd bij zijn. De achterstand ten opzichte van vakgebieden zoals finance, marketing en techniek is enorm. Nu al is zichtbaar dat bedrijven die datagedreven opereren de slag winnen van de meer conservatieve bedrijven. Daarnaast hebben inkopers het altijd druk en levert tijd letterlijk betere inkoopdeals op. Informatie zul je dus heel eenvoudig en snel beschikbaar moeten hebben om er werkelijk iets mee te kunnen doen binnen je werk.”
Waarom werkt WTP samen met de partners van het IMCC?
“Onze partners binnen IMCC helpen dezelfde klanten allemaal op een soortgelijke manier. We hebben allemaal pragmatische, geautomatiseerde oplossingen voor dagelijkse uitdagingen. Wat we merken is dat onze culturen bij elkaar passen en dat onze klanten dezelfde taal spreken. Dus als je met de ene partner succesvol samenwerkt, dan is de kans best groot dat een andere IMCC partner ook iets kan toevoegen.”
Waarom moeten mensen naar ICT & Logistiek komen?
“Als bezoeker kom je hier even los van de waan van de dag. En je hebt de kans om in een korte tijd weer helemaal bij te zijn binnen jouw vakgebied. Als je ziet hoeveel kennis er alleen al aanwezig is op de IMCC stand, dan zul je veel nieuwe ideeën opdoen. Bovendien is het ook gewoon leuk en gezellig om zo nu en dan met vakgenoten van gedachte te wisselen. Naast hard werken mogen we ook best een beetje lol hebben zo nu en dan.”
Waar is Robert tijdens de beurs te vinden
Robert Driessen is tijdens de beurs vaak te vinden op de stand van IMCC Plaza. Mocht je vooraf al een beeld willen krijgen hoeveel slimmer je kunt inkopen met de juiste data, bekijk dan onderstaande video.
Lees ook: WTP komt IMCC versterken
Login om te reageren op dit artikel