Maar liefst achttien sprekers stonden er op het programma. Onder leiding van Kees Jan Roodbergen, professor Quantitative Logistics aan de Rijksuniversiteit Groningen en initiatiefnemer van Eglobal, kwamen ze allemaal aan het woord om hun resultaten van het project te bespreken. De ruim tachtig deelnemers aan het congres kregen hiermee in één dag een mooi overzicht van interessante ontwikkelingen op het gebied van e-commerce en logistiek.
Het Eglobal-project bestond uit vier clusters, waarbinnen diverse werkgroepen de afgelopen twee nieuwe kennis hebben opgebouwd.
- E-commerce in de stad (RUG, Eco2City, Districon)
- Data-driven supply chain (Fontys, Amway, Bluecrux, Districon, Ricoh, Phact)
- Verpakken en bedrukken op maat (Fontys, Neopost)
- Warehousing & voorraadbeheer (RUG, Centric, IMCC, Slimstock)
Voor een overzicht van alle sprekers en de onderwerpen waarover werd gesproken, zie het programma van het congres (pdf).
Voorraadbeheer in e-commerce
De bijdrage van het IMCC aan Eglobal bestond uit het formeren van een werkgroep op het gebied van voorraadbeheer in e-commerce. Deze is in januari 2018 van start gegaan en heeft daarna diverse vervolgsessies gehad. In totaal hebben zo’n twintig bedrijven een bijdrage geleverd, waaronder webwinkels als bol.com, Fonq en Wehkamp, traditionele retailers (AS Watson, Blokker) en diverse groothandelsbedrijven. Ook IMCC-partner Slimstock was bij het project betrokken.
Het doel van de IMCC-werkgroep was topics te benoemen binnen voorraadbeheer en e-commerce die de moeite waard zijn om nader te onderzoeken. Tijdens de werkgroepmeetings werden ‘best practices’ uitgewisseld en kregen deelnemers een kijkje in de keuken bij elkaar. De sessie vonden plaats bij Jeweret, Blokker, AS Watson, Intersteel en Welkoop.
Een onderwerp waar veel kennisbehoefte over bestond, bleek forecasting en het reageren op fluctuaties. Binnen het project hebben twee masterstudenten van de Rijksuniversiteit Groningen hier (afstudeer-)onderzoek naar gedaan.
Forecasting van nieuwe producten
Eén van de spreker op het eindcongres in Arnhem was Thijs Veldhuizen van Slimstock (foto). Hij heeft zich binnen de IMCC-werkgroep gestort op het onderwerp ‘forecasting bij nieuwe productintroducties’ en maakte een beslisboom waarmee bedrijven tot een betere eerste forecast kunnen komen. “Het nadeel van productintroducties is dat je niet over historische verkoopdata beschikt, en je dus op andere data moet baseren. We zijn nu aan het onderzoeken of we met behulp van Machine Learning-technieken, de beslisboom en alle beschikbare data toch een goede forecast kunnen maken.”
Een ander deelonderwerp dat speciale aandacht kreeg binnen de werkgroep was de samenwerking tussen voorraadbeheer en marketing. Juist bij e-commerce is het samenspel tussen die twee cruciaal maar in de praktijk blijkt dit erg lastig. Tijdens één van de bijeenkomsten is een aanzet gemaakt voor een stappenplan voor online promotiecampagnes, die in een vervolgtraject verder zal worden uitgewerkt.
Presentaties downloaden?
Meer weten? Ook meedoen?
Wilt u meer weten over het onderzoeksprogramma Eglobal neem dan gerust contact op met Harm Beerens van het IMCC. Ook als u wilt deelnemen aan eventuele vevolgprojecten, kunt u dat bij hem kenbaar maken via h.beerens@imcc.nl