Onderzoekster Marije Noordhoek van de Vrije Universiteit en het IMCC doen onderzoek naar het verdelen van voorraad over klantenorders. U kunt ons hier bij helpen door het invullen van een korte enquête.
Leveranciers en hun gedrag hebben grote invloed op uw voorraadprestatie. Een aantal gerichte verbeteracties kunnen snel resultaat opleveren. In deze blog geeft voorraadexpert Steven Pauly een aantal adviezen.
Op 26 februari kwam de IMCC-werkgroep ‘voorraadbeheer in e-commerce’ bij elkaar in het distributiecentrum van Blokker in Gouda. Doel van de bijeenkomst: uitdiepen van het thema ‘forecasting en het reageren op fluctuaties’. Een kort verslagje met foto’s.
‘Big data’ , ‘data analytics’, ‘data mining’, iedereen heeft het er over, maar wat is het nu eigenlijk en wat heb je er aan? Kunnen data afkomstig van social media leiden tot beter voorraadbeheer en betere voorraadbeslissingen? Hoogleraar Ruud Teunter heeft zo zijn twijfels.
Waar we vroeger een filosofische strijd zagen tussen best-of breed en ERP zie je nu dat data bepaalt hoe het landschap eruit moet gaan zien. In deze blog over ordermanagement legt IMCC-expert Sjoerd Leiker wat dit betekent.
Supply chain planner is de meest fantastische baan ter wereld, betoogt IMCC-blogster Wendy Kanters in haar eerste blog. Hoe fantastisch is het om de spil binnen de totale keten te zijn en met één druk op de knop een willekeurige afdeling aan het huilen te krijgen.
Op 11 januari was de kickoff van de werkgroep binnen het IMCC die zich gaat bezighouden met voorraadbeheer binnen e-commerce. Met een groep van twintig supply chain professionals en -experts werden drie onderzoeksthema’s bepaald. Wilt u ook deelnemen aan de werkgroep? Meld u dan aan.
Volgens hoogleraar Ruud Teunter is het absurd dat marketing leidend is bij promotieplanning. Door de slechte voorspelbaarheid van de vraag is er meestal te veel of te weinig voorraad. Dit laatste leidt tot een negatieve klantervaring. Het lange termijn-effect op omzet is ook nooit fatsoenlijk onderzocht.
Wat voor type ordermanagement systeem heeft een bedrijf nodig? Dat hangt helemaal af van de situatie zoals het aantal orderregels, het aantal voorraadpunten en het aantal leveranciers. IMCC-expert Sjoerd Leiker legt het uit in deel 5 van deze zesdelige blogserie over ordermanagement.
Het is lastig concurreren tegen dominante partijen als bol.com, Zalando en Wehkamp. Daarnaast zijn de kosten van fulfilment en retouren echte margekillers. Volgens retailexpert Gino van Ossel verklaart dat waarom slechts tien procent van de retailers zijn omnichannel winstgevend krijgt.