Onder het motto ‘samen werken aan rendementsverbetering’ staan acht IMCC-partners gezamenlijk op de beurs ICT & Logistiek. Waar staan ze voor? Waarom werken ze samen? We stelde ieder partner dezelfde vijf vragen.
Online retail kent vele promotiemiddelen en beschikt over een schat aan data. Wat is de impact op de vraag en hoe zorg je voor voldoende voorraad. Dat was het onderwerp van een IMCC-bijeenkomst waarbij leden van de werkgroep e-commerce hun kennis deelden en gezamenlijk tot verbeterideeën kwamen. Een verslag.
Bedrijven bieden steeds meer artikelen aan en hebben daardoor steeds meer artikeldata te beheren. Hoe regel je dat? In deze vijfdelige serie blogs exploreert IMCC-expert Sjoerd Leiker het vakgebied Master Data Management. In deel 2 gaat hij in op de werking en het nut van zulke PIM-systemen.
Afgelopen week was ik aanwezig op de jaarlijkse conferentie rondom besliskunde (‘operational research’) in Lancaster, Engeland. Daar waren met name een aantal interessante sessies over het voorspellen van de vraag, en ik bespreek hier een aantal punten die naar voren kwamen.
Waarom is de luie planner de beste? Een luie planner blijft nadenken en reflecteren op zijn werk. Hoe zorg je dat jouw planners ook luie planners worden? En dat ze niet afglijden tot een gedemotiveerde of lakse planner? Dat heeft volgens mij alles te maken met de aansturing van het team van planners.
Om het rendement van een webwinkel te optimaliseren is nauwe samenwerking tussen supply chain en marketing cruciaal. Maar hoe organiseer je dat? Dat was het onderwerp van een IMCC-bijeenkomst waar toonaangevende retailers als bol.com, Fonq en Kruidvat hun kennis deelden en gezamenlijk tot verbeterideeën kwamen. Een verslag.
Ruim de helft van de respondenten wijst voorraad toe aan klantorders op basis van first-come-first-served. Een kwart gebruikt een prioriteitsregel. Onderzoekster Marije Noordhoek bespreekt de tussentijdse resultaten van het onderzoek naar voorraadallocatie.
Het exact bepalen van voorraadkosten is erg lastig, weet hoogleraar Ruud Teunter. Een bedrijf waar dat gebeurt, is hij nog nooit tegengekomen. Gelukkig is er een houtje/touwtje-methode die overwegend goed werkt … tenminste zolang een voorraadmanager beseft wanneer hij hier vanaf moet wijken.
Heb jij er ook zo eentje? Zo’n collega van de afdeling Inkoop die quasi nonchalant bij de koffieautomaat aan je vraagt of je ‘even’ een extra inkooporder kunt plaatsen van een paar duizend euro, omdat hij een fan-tas-tisch mooie deal heeft gescoord? Maar hoe fantastisch is die deal nu echt?
Bedrijven bieden steeds meer artikelen aan en hebben daardoor steeds meer artikeldata te beheren. Hoe regel je dat? In deze vijfdelige serie blogs exploreert IMCC-expert Sjoerd Leiker het vakgebied Master Data Management. In deel 1 gaat hij in op de rol van een Product Information Management (PIM)-systeem.