De meeste mensen kennen MRP als een soort van black-box die berekent wat er besteld moet worden. Een Distributed Order Management Systeem (DOMS) biedt een alternatief. IMCC-expert Sjoerd Leiker vertelt erover in deel vier van zijn blogserie over ordermanagement.
Het delen van informatie tussen bedrijven leidt tot een lagere ketenvoorraad. Maar is dat wel zo? Het delen van informatie kan ook tot slechtere beslissingen leiden, stelt hoogleraar Ruud Teunter. In deze blog legt hij uit waarom het fenomeen bullwhip-effect niet per se bestreden hoeft te worden.
Voor het automatisch afhandelen van orders over meerdere kanalen en voorraadpunten heen kunnen bedrijven een Distributed Order Management Systeem (DOMS) gebruiken. Hoe werkt zoiets? IMCC-expert Sjoerd Leiker legt het uit in deel 3 van deze zesdelige blogserie over ordermanagement.
Koffiemokken worden veel vaker per stuk, per vier stuks of per zes stuks verkocht dan per drie stuks of per vijf stuks. Door dit atypisch vraagpatroon leiden standaard-bestelregels tot een suboptimale leverprestatie. Afstudeerder Thijs Veldhuizen heeft uitgezocht hoe deze zogenaamde ‘klusvoorraad’ moet worden aangestuurd.
Bij e-commerce kan en moet de afdeling logistiek meer toegevoegde waarde bieden, stelde hoogleraar Kees Jan Roodbergen tijdens de Nationale Voorraaddag. “Logistiek is geen kostenpost maar kan marketing van data voorzien waarmee de omzet kan worden verhoogd. Dat gaat verder dan beschikbaarheid en verzendopties maar denk ook aan productalternatieven en pricing.”
Met de nationale voorraaddag 2017 in het vizier gaat professor Ruud Teunter in op de vraag in hoeverre een omnichannel-strategie vraagt om het aanpassen van de voorraadstrategie. Het wordt volgens hem complex als diverse kanalen andere snelheden en prioriteiten hebben.
Veel bedrijven leveren orders uit op basis van voorgedefinieerde procedures en kijken niet naar de optimale afhandeling per individuele order. In deel 2 van deze zesdelige serie blogs gaat IMCC-expert Sjoerd Leiker in op het verschil tussen passief en actief ordermanagement.
Orders op tijd uitleveren, volledig, zonder interactie en zonder fouten in het proces. Dat is wat ieder bedrijf nastreeft, maar niemand volledig lukt. In deze zesdelige serie blogs exploreert IMCC-expert Sjoerd Leiker het vakgebied ordermanagement. In dit eerste deel gaat hij in op het verschil tussen de perfecte order versus de optimale order.
Retailers hebben grote moeite om omnichannel rendabel te krijgen. Door online en offline van elkaar te scheiden – of online zelfs helemaal uit te besteden – ontstaan hoge fulfilmentkosten en te weinig flexibiliteit, stelt Gino van Ossel, professor retail management aan de Vlerick Business School. Hybride DC’s zijn wat hem betreft de oplossing.
Hoe belangrijk bent u voor uw leverancier? Hoe zit het met zijn leverbetrouwbaarheid en waarom eist hij van die onhandige bestelhoeveelheden? In dit artikel behandelt Paul Durlinger stap 1 in Supply Chain Collaboration: ken uw leverancier!