Master data management: soms lijkt het of daar alles mee staat of valt. Immers geen goede data in je systeem betekent nog altijd weinig zinvolle informatie eruit. Dit geldt niet alleen voor rapportages en managementinformatie, maar ook voor productdata. Zijn mijn commerciële teksten inhoudelijk goed? Kloppen de dimensies van het artikel, in de consumenten eenheid en de logistieke eenheid?
Afhankelijk van waar de data voor nodig is zie je dat je artikeldata al snel heel breed kunnen worden, zeker als deze ook nodig zijn voor webshops, kiosken, portalen, kassa’s, balie’s, tele-sales, etc. Als we dan ook nog eens het alsmaar groeiend assortiment in ogenschouw nemen, dan wordt het beheren van al die data een “hell of a job”!
Ketenintegratie productgegevens
Gelukkig zien we ook op het gebied van data, ketenintegratie plaatsvinden. Leveranciers of producenten weten heel goed (technisch) te omschrijven wat hun producten kunnen, ze hebben heel nauwkeurig de afmetingen vastliggen in hun PLM/CAD-systeem en kennen de verpakkingseenheden. Ook eigenschappen van de producten zijn bekend. Zorg er dus voor dat de leverancier deze informatie digitaal aan kan leveren in bijvoorbeeld bestanden die makkelijk te importeren zijn. Of kies voor portalen waarop de data direct beschikbaar zijn.
Door geautomatiseerde data-uitwisseling tussen systemen van leveranciers en die van jezelf, wordt het beheer van productdata efficiënt en veel minder foutgevoelig. Diverse branches kennen standaarden om deze uitwisseling zo soepel mogelijk te laten verlopen, denk hierbij aan 2ba, GS1, DST, EZ-base. Ook het klassieke EDI speelt een belangrijke rol, hoewel dat meer een transportmiddel met standaardformaten is.
Afkijken bij concurrenten
Trouwens, wist je dat veel van de artikelomschrijvingen bij de concurrent worden afgekeken? Wil je onderscheidend zijn in je omschrijvingen dan is het vaak lastiger om goede productdata te krijgen, vooral in artikelomschrijvingen in de verschillende talen. Vaak wil je er meer je eigen kennis of gevoel in proberen te leggen. Maar hiervoor zul je, ondanks de prachtige integraties, nog steeds zelf het MDM in moeten duiken om je informatie net dat beetje extra te geven. Natuurlijk doe je dit beginnend bij artikelen met een hoge marge, omloopsnelheid of potentie.
Lees ook blog 1 uit deze serie: Beheer van een groeiend assortiment
Lees ook blog 2 uit deze serie: Wat kun je met een PIM-systeem?
Login om te reageren op dit artikel